برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

آشنایی با انواع برنج های ایرانی | کدام یک بهتر است؟

انواع برنج های ایرانی
فهرست محتوا

هدف این مقاله، آشنایی با انواع برنج های ایرانی است. در بین انواع برنج های ایرانی، کدام یک بهتر است؟ برنج های ایرانی، یکی از بهترین و مرغوب ترین برنج هایی هستند که در بازار عرضه می شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع برنج های ایرانی اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم تا بتوانید با ویژگی های انواع برنج های ایرانی آشنا شوید. هم چنین با مقایسه انواع برنج های ایرانی، به این سوال پاسخ می دهیم که کدام نوع از برنج های ایرانی، بهتر است؟

انواع برنج های ایرانی کدام است؟

انواع برنج های ایرانی، از با کیفیت ترین و بهترین برنج های ایرانی هستند که می توان براساس محل کشت، مراحل کشت و کیفیت، آن ها را دسته بندی کرد. در ادامه، انواع برنج های ایرانی معرفی می شوند.

انواع برنج های ایرانی براساس محل کشت

خاستگاه اصلی کشت برنج در ایران، استان های گیلان و مازندران هستند. اگرچه در سال های اخیر، در استان های خوزستان و اصفهان هم کشت برنج انجام شده است. اما از آن جایی که برنج محصولی است که نیاز به آب فراوان دارد، کشت آن باید در استان هایی انجام شود که بارندگی زیادی دارند. زیرا کمبود آب باعث می شود که کشاورزان نتوانند به میزان کافی محصول برداشت کنند.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

انواع برنج های ایرانی

انواع برنج های ایرانی براساس مراحل کشت

اگر سری به فروشگاه های عرضه کننده برنج زده باشید، حتما نام برنج های کشت اول و کشت دوم را شنیده اید. سوالی که مطرح می شود این است که برنج کشت اول و کشت دوم چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

بذرهای برنج کشت اول در فروردین ماه آماده می شوند. شالیکاران این بذرها را در خرداد ماه می کارند و بهترین زمان برای برداشت برنج کشت اول، اواخر مرداد و اوایل شهریور است.

برنج کشت دوم، برنجی است که معمولا در آبان ماه برداشت می شود. بعد از برداشت اول برنج، کشاورزان دوباره زمین ها را شخم می زنند و بذرهایی را که از یک ماه قبل آماده کرده اند، دوباره در زمین می کارند. اکثر برنج های کشت دوم، در استان مازندران کشت می شوند. زیرا در استان گیلان، میزان بارندگی برای کاشت برنج های کشت دوم، کافی نیست.

برنج چین دوم با برنج کشت دوم چه تفاوتی دارد؟

علاوه بر برنج کشت دوم، نوع دیگری برنج وجود دارد که به آن برنج چین دوم گفته می شود. برنج چین دوم که به آن برنج دونوج یا برنج راتون هم گفته می شود، از انواع برنج های ایرانی است که کیفیت بالاتری نسبت به برنج های کشت اول دارد. بعضی از اوقات، بعد از برداشت اول، کشاورزان دوباره زمین را شخم می زنند. سپس کوددهی و آبیاری را انجام می دهند تا زمین را برای رشد دانه های برنج آماده کنند. اما در این شیوه کشت، بذر جدیدی به زمین اضافه نمی شود. بلکه کشاورزان با مساعد کردن شرایط، به بذرهایی که در مرحله اول رشد نکرده اند، اجازه می دهند که رشد کنند و محصول بدهند. میزان محصول برداشت شده در برنج های چین دوم، نسبت به برنج های کشت دوم کمتر است. به همین دلیل، قیمت این نوع برنج نسبت به سایر انواع برنج های ایرانی بالاتر است.

انواع برنج های ایرانی

انواع برنج های ایرانی براساس کیفیت

اگرچه، برنج ایرانی از جمله برنج های با کیفیت بالا و مرغوب است. اما در بین انواع برنج های ایرانی هم تفاوت هایی در کیفیت وجود دارد. براساس کیفیت می توان برنج های ایرانی را به دو دسته تقسیم کرد:

  • برنج های پر محصول: برنج هایی هستند که میزان برداشت آن ها در هر هکتار زمین بالاست. این برنج ها، کیفیت خوبی دارند اما قیمت آن ها هم برای مصرف کنندگان مناسب است. از مهم ترین انواع برنج های ایرانی پرمحصول، می توان به برنج های فجر و ندا اشاره کرد که در بسیاری از فروشگاه های عرضه کننده برنج مثل فروشگاه سبز بهار فارس با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت به فروش می رسند.
  • برنج های کم محصول: مهم ترین برنج های کم محصول عرضه شده در بازار، برنج های هاشمی، صدری و دم سیاه هستند. این برنج ها در هر هکتار زمین، میزان محصول کمتری می دهند. به همین خاطر، این برنج ها هم کیفیت بالاتر و هم قیمت بیشتری دارند.

کدام یک از انواع برنج های ایرانی بهتر است؟

همان طور که اشاره شد، انواع برنج های ایرانی با کیفیت های بالا و قیمت های متنوع در بازار عرضه می شوند. اگر بخواهیم انواع برنج های ایرانی را با هم مقایسه کنیم، می توانیم بیان کنیم که برنج های کشت دوم نسبت به برنج های کشت اول، کیفیت بالاتری دارند. دلایل برتری برنج کشت دوم نسبت به برنج کشت اول عبارتند از:

  • برنج کشت دوم نسبت به برنج کشت اول، عطر بهتری دارد.
  • از نظر شکل ظاهری، برنج های کشت دوم دانه درشت تر هستند.
  • برای کاشت برنج های کشت دوم، میزان آب کمتری مورد نیاز است.
  • طبخ برنج کشت دوم نسبت به کشت اول، آسان تر است و زمان پخت آن کوتاهتر است.
انواع برنج های ایرانی

اما علیرغم همه برتری های برنج کشت دوم نسبت به کشت اول، نباید از این موضوع هم غافل شد که برنج های کشت اول، سالم تر هستند. زیرا در مراحل آماده سازی برنج کشت دوم، زمین های کشاورزی دوباره سم پاشی می شوند. به علاوه، انواع برنج های ایرانی کشت دوم، قیمت بالاتری هم دارند.

انواع برنج های ایرانی را از کجا بخریم؟

افزایش قیمت برنج ایرانی در سال های اخیر، باعث شده است که بسیاری از فروشگاه ها، به میزان کمتری برنج ایرانی را عرضه کنند. از طرفی، ممکن است برنج های ایرانی به صورت مخلوط با برنج های خارجی به فروش برسند. اگر می خواهید انواع برنج های ایرانی خالص را خریداری کنید، بهتر است به سراغ فروشگاه های معتبر مثل فروشگاه سبز بهار فارس بروید. این فروشگاه امکان خرید اینترنتی و آنلاین را هم برای شما فراهم کرده است.

نتیجه گیری

در این مقاله، درباره انواع برنج های ایرانی صحبت کردیم. انواع برنج های ایرانی را می توان براساس محل کشت، مراحل کشت (برنج های کشت اول و کشت دوم) و کیفیت (برنج پرمحصول و برنج کم محصول) تقسیم بندی کرد. هر یک از این نوع برنج ها، ویژگی های خاص خود را دارند که در این مقاله درباره آن ها توضیح داده شد. هم چنین، با مقایسه بین انواع برنج های ایرانی، اطلاعاتی به شما ارائه شد که بتوانید براساس آن ها، از بین انواع برنج های ایرانی، بهترین آن ها را انتخاب کنید و با کیفیت بالا و قیمت مناسب آن ها را خریداری کنید.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X