برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

آشنایی کامل با قهوه دانه سبز | قهوه سبز چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه دانه سبز

دانه قهوه سبز که به نام دانه قهوه خام هم شناخته می شود، در واقع دانه های برشته نشده قهوه است که دارای میزان زیادی از ترکیبات کلروژنیک اسید می باشد که نقش مهمی در سلامت قلب و عروق، لاغری، سلامت عمومی بدن و افزایش انرژی دارد. هم چنین میزان کافئین موجود در قهوه سبز، نسبت به قهوه معمولی کمتر است، بنابراین می توان آن را به میزان یک یا دو فنجان در طول روز مصرف کرد. دانه قهوه خام به شکل های روبوستا و عربیکا یافت می شود و می توان از آن برای تهیه یک دمنوش گیاهی خوش طعم استفاده کرد. مصرف دان سبز قهوه به میزان یک یا دو ماه، می تواند تاثیر بسزایی در لاغری و کاهش وزن داشته باشد. می توان دان قهوه سبز را با درجات مختلف برشته کرد تا طعم های مختلف از قهوه معمولی ایجاد شود.

قهوه دانه سبز

قهوه سبز چیست؟

قهوه سبز یا Green Coffee، دانه های قهوه فرآوری نشده و بو داده نشده (Unroast) است که پیشینه تولید آن به قرن یازدهم میلادی برمی گردد. دانه سبز قهوه ای، خواصی کاملا متفاوت با دانه قهوه معمولی دارد. اصلی ترین خاستگاه دانه قهوه، کشور برزیل است، اما در کشورهای دیگر هم تولید می شود. قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است، اما علاوه بر قهوه رست شده (بو داده شده) می توان از دان قهوه خام هم استفاده کرد. دان خام قهوه یا همان قهوه سبز، خواص متعددی برای حفظ سلامتی انسان دارد. دان سبز قهوه، طبعی گرم و خشک دارد، اما جالب است بدانید که فرآوری های انجام شده روی دان خام قهوه باعث می شود که طبعی سرد و خشک پیدا کند.

حقایقی درباره قهوه سبز که باید بدانید

در سال های اخیر، دان سبز قهوه به عنوان یک نوشیدنی مهم برای لاغری شناخته شده است. هر فنجان قهوه سبز، دارای 70 کالری انرژی می باشد. دانه قهوه سبز دارای 2 درصد چربی، 7 درصد کربوهیدرات و 9 درصد آهن است. در دان سبز قهوه، میزان زیادی از ترکیبات کلروژنیک اسید وجود دارد که به علت خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می توانند نقش مهمی در حفظ سلامت عمومی بدن داشته باشند.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

میزان کافئین موجود در قهوه خام، نسبت به قهوه بوداده شده کمتر است، همین موضوع باعث می شود که نوشیدنی قهوه سبز، طعم تلخ قهوه را نداشته باشد و شما هنگام میل کردن آن، طعمی ملایم و مشابه با دمنوش های گیاهی را احساس کنید.

قهوه دانه سبز انواع

انواع قهوه سبز را بشناسید

دانه های قهوه بوداده نشده را می توان به دو گروه کلی تقسیم بندی کرد:

قهوه روبوستا

دانه قهوه روبوستا، یکی از گونه های قهوه است که طعمی تلخ دارد و میزان کافئین آن بالاست.

قهوه عربیکا

یکی دیگر از گونه های قهوه خام، قهوه عربیکاست که طعم ملایم تری نسبت به قهوه روبوستا دارد و میزان کافئین آن هم پایین تر است.

قهوه خام چه خواصی دارد؟

مصرف قهوه خام، به دلیل تاثیری که بر لاغری دارد، طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما علاوه بر تاثیر در لاغری و کاهش وزن، قهوه خام هم مانند قهوه رست شده، دارای خواص متعددی دیگری هم برای سلامتی بدن است. قهوه سبز به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی، در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش ابتلا به سرطان، سلامت پوست و مو تاثیر داشته باشد. هم چنین قهوه سبز می تواند روی تمرکز عملکرد مثبتی داشته باشد. مصرف قهوه سبز هم چنین روی سلامت قلب و عروق هم تاثیر گذار است.

نقش قهوه سبز در لاغری

قهوه سبز نقش موثری در لاغری دارد. همان طور که ذکر شد، دان قهوه سبز دارای میزان بالایی از ترکیبات کلروژنیک اسید می باشد. این ترکیبات، باعث فعال شدن آنزیمی به نام PPRA-a در بدن می شوند که نقش مهمی در افزایش سوخت و ساز بدن دارد. هم چنین این ترکیبات می توانند نشاسته و کربوهیدرات موجود در غذا را به قندهای ساده تجزیه کنند. همین امر کمک می کند که انباشت چربی در بدن کاهش پیدا کند. هم چنین ترکیبات کلروژنیک اسید، نقش مهمی در کاهش اشتهای کاذب و کاهش میل به مصرف شیرینی در بدن ایجاد می کنند.

نقش قهوه خام بر سلامت قلب و عروق

یکی از مهم ترین خواص دانه سبز قهوه این است که از تجمع چربی در بدن جلوگیری می کند. این عمل می تواند روی سلامت عروق خونی تاثیر بسزایی داشته باشد. هم چنین مصرف قهوه سبز می تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند. دانه سبز قهوه می تواند باعث افزایش سرعت گردش خون در بدن شود که نتیجه آن اکسیژن رسانی بهتر به سلول های بدن، افزایش سلامت عمومی بدن و شادابی بیشتر است.

البته ذکر یک نکته ضروری است که مصرف قهوه ممکن است باعث تپش قلب در بعضی از بیماران شود. هم چنین ممکن است مصرف قهوه سبز برای بعضی از افراد مبتلا به بیماری قلبی خطرناک باشد. به همین خاطر اگر از بیماری قلبی رنج می برید، بهتر است قبل از مصرف قهوه سبز، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

قهوه دانه سبز خواص

قهوه خام را به چه صورت می توان استفاده کرد؟

قهوه سبز را می توان به دو صورت مورد استفاده قرار داد:

تهیه قهوه با دان سبز قهوه

برای تهیه قهوه با استفاده از دانه سبز قهوه، بهتر است دانه های قهوه را به مدت یک شب در آب بخیسانید. سپس این آب و قهوه را روی شعله قرار دهید و تا زمانی که آب به جوش می آید، صبر کنید. سپس شعله را کم کرده و اجازه بدهید که دانه های قهوه به مدت 15 دقیقه در معرض حرارت ملایم قرار بگیرند. فراموش نکنید که گاهی دانه های قهوه را هم بزنید.

سپس این ترکیب را از روش شعله بردارید و صاف کنید. قهوه شما آماده است، اگر قهوه غلیظ بود می توانید به آن مقداری آب اضافه کنید. هم چنین برای تجربه یک طعم بهتر، بسته به ذائقه تان می توانید به آن عسل یا هل اضافه کنید. برای تهیه این نوع قهوه، بهتر است از دانه های سبز قهوه عربیکا استفاده کنید. قهوه تهیه شده با این روش را می توانید به مدت سه روز در یخچال نگهداری کنید.

تهیه قهوه با دانه سبز آسیاب شده

از آن جایی که آسیاب دان سبز قهوه، کاری دشوار است، بعضی از افراد تمایل دارند قهوه خام را به صورت آسیاب شده خریداری کنند. برای اینکه بتوانید از نوشیدن قهوه سبز لذت ببرید، کافی است مقداری دان خام قهوه را در آب گرم (تقریبا دمای 90 درجه سانتی گراد) بریزید و ده دقیقه صبر کنید. بعد از این مدت، قهوه را صاف کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

ممکن است طعم قهوه خام با ذائقه شما سازگار نباشد. برای اینکه بتوانید از خواص این نوع قهوه بهره مند شوید، بهتر است آن را به شکل موهیتو آماده کنید. چند تکه یخ، نصف لیموترش، شاخه های تازه نعناع، مقداری عسل و قهوه سبز آماده را با هم مخلوط کنید و از این اسموتی به خصوص در روزهای گرم سال لذت ببرید.

بهترین زمان برای مصرف قهوه خام

بهترین زمان برای مصرف قهوه سبز، یک ساعت قبل از ورزش کردن است. اگر عادت به باشگاه رفتن دارید، بهتر است یک ساعت قبل از شروع تمرین، قهوه سبز را مصرف کنید تا چربی سوزی و سوخت و ساز بدن شما در حین تمرین بیشتر شود.

مقدار مجاز مصرف دان قهوه چقدر است؟

مصرف دانه قهوه به طور کلی، مضرات خاصی ایجاد نمی کند، اما بهتر است میزان مصرف مجاز آن را رعایت کنید. توصیه می شود بیشتر از یک یا دو فنجان قهوه سبز در طول روز مصرف نکنید. مصرف بیش از حد قهوه خام، ممکن است باعث افت فشار و تپش قلب شود.

هم چنین اگر قصد دارید قهوه سبز را برای لاغری استفاده کنید، پیشنهاد می شود مصرف آن را به مدت یک یا دو ماه در رژیم غذایی خود بگنجانید تا بتوانید از مزایای فوق العاده آن برای لاغری بهره مند شوید.

چگونه می توان قهوه خام را رست کرد؟

دانه قهوه سبز را می توان به کمک فرآیندهایی برشته کرد و پس از آسیاب کردن مانند قهوه معمولی از آن استفاده کرد. برای رست کردن یا برشته کاری قهوه، دان سبز قهوه در معرض حرارت بین 190 تا 230 درجه سانتی گراد، به مدت 5 الی 20 دقیقه قرار می گیرد تا رنگ، طعم و عطر دلخواه آن به دست بیاید. در طی فرآیند برشته کاری، دانه سبز قهوه به طور کامل خشک می شود و رنگ آن به قهوه ای تغییر می کند. عطر منحصر به فرد قهوه با رست کردن، افزایش پیدا می کند. هم چنین ترکیبات شیمیایی که در قهوه رست شده، آزاد می شود باعث ایجاد طبع سرد و خشک در قهوه و تغییر طعم آن می شود.

قهوه دانه سبز برشته کاری

برشته کاری قهوه خام را می توان در چهار مرحله انجام داد:

برشته کاری ملایم (Light Roast)

در این نوع رست کردن قهوه، دانه قهوه رنگ قهوه ای روشن پیدا خواهد کرد. هم چنین میزان چربی در این دانه ها، بسیار اندک است. این دانه ها در دمای 196 تا 205 درجه سانتی گراد برشته می شوند و میزان کافئین آن ها در دانه های قهوه بالاتر است.

برشته کاری متوسط (Medium Roast)

این نوع برشته کاری که ممکن است آن را به نام American Roast هم بشناسید، باعث ایجاد دانه های قهوه ای با رنگ قهوه ای کمی تیره تر می شود، هنوز هم میزان کافئین موجود در دانه قهوه بالاست.

برشته کاری متوسط تیره (Medium-Dark Roast)

برای تهیه این نوع قهوه، دانه های در دمای 225 تا 230 درجه حرارت می بینند. این حرارت بالا باعث تیره شدن دانه قهوه و هم چنین استخراج روغن قهوه می شود. روغن قهوه می تواند در ایجاد طعم قهوه اسپرسو بسیار موثر باشد.

برشته کاری تیره (Dark-Medium)

این نوع قهوه که در بین اروپاییان رواج زیادی دارد، رنگی قهوه ای تیره مایل به سیاه دارد. قهوه فرانسه یکی از مهم ترین انواع این قهوه است که در دمای 240 تا 245 درجه سانتی گراد برشته می شود. این دانه ها دارای میزان زیادی روغن، حداقل میزان کافئین و طعمی تلخ هستند.

بهترین روش برای تهیه دانه قهوه سبز چیست؟

در حال حاضر، دانه قهوه سبز، خواه به صورت دان قهوه خام و یا به صورت آسیاب شده، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. متاسفانه گاهی اوقات مشاهده شده است که فروشندگان دانه قهوه سبز را با مواد دیگری مخلوط می کنند تا قیمت نهایی آن کمتر شود. از آن جایی که قهوه سبز تاثیر مستقیم روی سلامت افراد دارد، دقت کنید که در هنگام خرید قهوه سبز، حتما به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.

مطالعه منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/green-coffee

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X