برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

بهترین روش تشخیص برنج ایرانی اصل از برنج قاطی و خارجی | تشخیص اصل بودن برنج ایرانی

تشخیص اصل بودن برنج ایرانی
فهرست محتوا

بهترین روش تشخیص برنج ایرانی اصل از برنج قاطی و خارجی چیست؟ آیا روشی برای تشخیص اصل بودن برنج ایرانی می شناسید؟ در این مقاله می خواهیم درباره بهترین و ساده ترین روش ها برای تشخیص اصل بودن برنج ایرانی صحبت کنیم. برنج یکی از وعده های غذایی پرمصرف و محبوب بین ایرانیان است. از آن جایی که در سال های اخیر، قیمت برنج های ایرانی افزایش چشمگیری داشته است، بسیاری از مردم به مصرف برنج های خارجی روی آورده اند. متاسفانه گاهی اوقات فروشندگان برنج های مخلوط را به جای برنج های ایرانی به فروش می رسانند. به عنوان یک مصرف کننده، لازم است که روش های تشخیص اصل بودن برنج ایرانی را بدانید تا بتوانید محصولی با کیفیت و مطلوب را خریداری کنید.

برنج ایرانی چه ویژگی هایی دارد؟

اگر شما هم از مصرف کنندگان برنج های ایرانی باشید، حتما متوجه تفاوت برنج های ایرانی با برنج های خارجی شده اید. این تفاوت ها می توانند معیاری برای تشخیص اصل بودن برنج ایرانی باشند. در ادامه درباره راهکارهایی با شما صحبت خواهیم کرد که به شما در تشخیص اصل بودن برنج ایرانی کمک می کنند.

  • یکدست بودن دانه های برنج

یکی از مهم ترین ویژگی های برنج ایرانی این است که دانه های برنج ظاهری تقریبا یکدست و یک اندازه دارند. در هنگام برداشت برنج، شالیکاران معمولا برنج ها را از غربال های مختلف عبور می دهند. این کار باعث می شود که برنج های شکسته شده یا له شده، از دانه های کامل برنج جدا شوند. بنابراین برنج هایی که به بازار عرضه می شوند، دارای دانه هایی با اندازه تقریبا یکسان هستند. از این ویژگی می توانید برای تشخیص اصل بودن برنج ایرانی استفاده کنید. در هنگام خرید، یک مشت برنج را در کف دست خود بریزید و سعی کنید اندازه دانه ها را با هم مقایسه کنید. اگر اندازه دانه ها تقریبا با هم برابر بود، نشان دهنده این است که شما یک برنج اصل و مرغوب را خریداری می کنید.

فروشگاه آنلاین سبزبهار خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

تشخیص اصل بودن برنج ایرانی
  • عطر و رایحه برنج

به جرات می توان گفت یکی از مهم ترین ویژگی های برنج ایرانی که آن را از سایر برنج ها متمایز می کند، عطر خاص و منحصر به فرد آن است. عطر برنج می تواند یک معیار مهم در تشخیص اصل بودن برنج ایرانی باشد. اما متاسفانه، گاهی اوقات فروشندگانی هم هستند که رایحه های مصنوعی را به برنج های خارجی اضافه می کنند تا عطری شبیه به برنج های ایرانی پیدا کنند. برای اینکه در این دام نیفتید، مقداری برنج را در کف دست خود ریخته، آن را فوت کنید تا رایحه آن منتشر شود و سپس دانه های برنج را در دهان گذاشته و مزه کنید. تفاوت در طعم این برنج ها با برنج ایرانی می تواند روشی برای تمایز قائل شدن بین برنج ایرانی و خارجی باشد.

  • شکل ظاهری برنج

در هنگام تشخیص اصل بودن برنج ایرانی لازم است به ظاهر دانه های برنج هم توجه کنید. برنج های مرغوب و اصل ایرانی، بدون بند و ترک هستند. در حالی که برنج هایی که کیفیت پایینی دارند، بندهای عرضی در آن ها مشاهده می شود. وجود بندهای عرضی نشان دهنده این است که دانه های برنج بعد از برداشت در معرض باد یا هوای سرد قرار گرفته اند و کیفیت آن ها کاهش پیدا کرده است. برای اینکه بتوانید بنددار بودن برنج را تشخیص دهید، یک دانه را روی انگشت خود قرار دهید، با انگشت شست کمی فشار به آن وارد کنید. اگر دانه های برنج، به راحتی بشکنند نشان دهنده کیفیت پایین یا اصل نبودن آن هاست.

  • رنگ دانه های برنج

به طور کلی، برنج های اعلای ایرانی، ظاهری سفید و نیمه بلوری دارند. در حالی که برنج های خارجی، ظاهری کاملا شفاف دارند. یکی دیگر از راه های تشخیص اصل بودن برنج ایرانی این است که رنگ دانه های برنج را با هم مقایسه کنید. برنج های خارجی نسبت به برنج های ایرانی تیره تر هستند. اگر در دانه های برنج تفاوت رنگ آشکار مشاهده کردید، احتمال دارد که آن برنج، برنج قاطی یا تقلبی باشد.

  • خشک بودن برنج

اگر برنج به خوبی خشک نشود، به حالت پوک و نرم در می آید که می تواند کیفیت آن را به شدت کاهش دهد. برنج ایرانی مرغوب، برنجی است که به خوبی خشک شده باشد. برنج خشک در هنگام طبخ، به خوبی رطوبت را از محیط جذب می کند و به خوبی قد می کشد. برای اینکه خشک بودن برنج را تشخیص دهید، یک دانه برنج را با دندان خرد کنید. اگر برنج به راحتی خرد شود، نشان دهنده تقلبی بودن برنج است.

تشخیص اصل بودن برنج ایرانی
  • قیمت برنج

یکی از ساده ترین راهکارها برای تشخیص اصل بودن برنج ایرانی، توجه به قیمت آن هاست. به طور کلی، برنج های خارجی برای تنظیم قیمت بازار ارائه می شوند. بنابراین دور از ذهن نیست که این برنج ها، قیمت پایین تری نسبت به برنج ایرانی داشته باشند. تفاوت آشکار در قیمت برنج های ایرانی و برنج های مخلوط، می تواند برای تشخیص اصل بودن برنج ایرانی به شما کمک کند.

چرا تشخیص اصل بودن برنج ایرانی مهم است؟

برنج ایرانی هم از نظر طعم و رایحه و هم از نظر میزان ری کردن یا قد کشیدن بعد از پخت با برنج های خارجی تفاوت دارد. هم چنین زمان پخت برنج های ایرانی نسبت به برنج های خارجی متفاوت است. اگر از یک برنج قاطی برای آشپزی استفاده کنید، ممکن است در غذای شما، تعدادی از دانه های برنج خام بمانند. هم چنین استفاده از برنج قاطی می تواند طعم غذای شما را هم تغییر دهد. یکی دیگر از مهم ترین مشکلاتی که در نتیجه استفاده از برنج مخلوط به وجود می آید، تغییر شکل ظاهری غذاست. برنج های خارجی بیشتر از برنج های ایرانی قد می کشند، اما رنگ تیره تری دارند. این تفاوت ها در دانه های برنج، بعد از طبخ به خوبی خود را نشان می دهند.

تشخیص اصل بودن برنج ایرانی

بهترین روش برای خرید برنج اصل ایرانی چیست؟

در بخش های قبلی، روش های کاربردی برای تشخیص اصل بودن برنج ایرانی بیان شد. با توجه به این راهکارها، می توانید برنج های ایرانی را از برنج های قاطی و خارجی تشخیص دهید. اما ممکن است تشخیص اصل بودن برنج ایرانی هنوز هم برای عده ای از افراد دشوار باشد. بهترین راه برای اینکه بتوانید برنج اعلا و اصل ایرانی را خریداری کنید، این است که از یک فروشگاه معتبر مثل فروشگاه سبز بهار فارس خرید کنید.

در این فروشگاه، تمامی برنج های ایرانی با ضمانت اصالت و سلامت کالا عرضه می شوند. بنابراین اطمینان خواهید داشت که محصولی مرغوب، با کیفیت بالا و قیمت مناسب به شما عرضه خواهد شد. هم چنین برای اینکه بهتر بتوانید خرید خود را انجام دهید، می توانید از مشاورین این فروشگاه راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

نتیجه گیری

افزایش قیمت برنج ایرانی، باعث افزایش واردات برنج خارجی شده است. متاسفانه گاهی اوقات مشاهده شده است که فروشگاه های عرضه کننده برنج، برنج های خارجی را با برنج های ایرانی مخلوط می کنند. به همین خاطر در این مقاله، درباره راهکارهای ساده و کاربردی تشخیص اصل بودن برنج ایرانی صحبت کردیم. شکل ظاهری یکدست، رنگ سفید و نیمه شفاف دانه های برنج، طعم و رایحه برنج، توجه به خشک بودن و قیمت آن می توانند به عنوان معیارهایی برای تشخیص اصل بودن برنج ایرانی به کار گرفته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار
محبوب ترین مقالات
همچنین بخوانید
X