برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

جلوگیری از شپشک برنج و روش تضمینی از بین بردن حشره

جلوگیری از شپشک برنج
فهرست محتوا

جلوگیری از شپشک برنج یکی از چالش هایی است که برای مصرف کنندگان برنج وجود دارد. این دغدغه هم باعث نگرانی افرادی می شود که عادت به خرید برنج عمده دارند و هم برای فروشندگان و عرضه کنندگان برنج، نگرانی هایی ایجاد می کند. به همین خاطر در این مقاله درباره راهکارهای جلوگیری از شپشک برنج صحبت می کنیم و روش تضمینی برای از بین بردن حشره را به شما معرفی خواهیم کرد.

شپشک برنج چیست؟

قبل از اینکه درباره راه هایی جلوگیری از شپشک برنج صحبت کنیم، بهتر است ابتدا به این موضوع بپردازیم که شپشک برنج چیست و تحت چه شرایطی به وجود می آید. شپشک برنج یک حشره کوچک با اندازه دو تا سه میلی متر است که ظاهری قهوه ای مایل به سرخ و سیاه دارد. این حشره که در زبان عامه به نام جوجو هم شناخته می شود، سی روز عمر می کند. شپشک برنج در برنج قهوه ای بیشتر از برنج سفید رشد می کند.

دلیل به وجود آمدن شپشک برنج چیست؟

شپشک برنج می تواند در تمامی مراحل کاشت برنج، برداشت و آماده سازی و حتی در زمان بسته بندی برنج ایجاد شود. کافی است تنها یک تخم حشره وارد دانه های برنج شود. این حشره به سرعت تکثیر می شود و تمامی دانه ها را در بر می گیرد.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

چرا جلوگیری از شپشک برنج مهم است؟

به طور کلی، وجود شپشک در برنج باعث ایجاد بیماری برای انسان نمی شود. اما واقعیت این است که شپشک برنج می تواند دانه های برنج را به حالت پودری در بیاورد و کیفیت آن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین جلوگیری از شپشک برنج، برای حفظ کیفیت و دوام برنج یک موضوع مهم است.

جلوگیری از شپشک برنج

روش های جلوگیری از شپشک برنج چیست؟

با توجه به تاثیری که رشد شپشک در دانه های برنج می گذارد، برای فروشندگان و عرضه کنندگان برنج بسیار مهم است که راه های جلوگیری از آن را بدانند. به طور کلی، یکی از مهم ترین مواردی که می تواند از رشد شپشک برنج جلوگیری کند، خریداری برنجی با کیفیت مطلوب است. اما نگهداری برنج در محیطی خشک، خنک و دور از تابش مستقیم خورشید هم می تواند به جلوگیری از رشد شپشک برنج کمک کند.

روش تضمینی برای از بین بردن حشره در خانه چیست؟

مصرف بالای برنج در بین خانواده های ایرانی از یک طرف و هم چنین تاثیر شپشک برنج روی کیفیت برنج، ضرورت دانستن روش های جلوگیری از شپشک برنج را دوچندان می کند. به همین خاطر در ادامه درباره روش های تضمینی برای از بین بردن حشره، اطلاعاتی به شما ارائه خواهد شد.

جلوگیری از شپشک برنج با انتخاب شرایط مناسب

یک روش تضمینی برای جلوگیری از رشد شپشک برنج این است که برنج را در ظرف مناسب نگهداری کنید. بهترین شیوه برای نگهداری برنج، نگهداری آن در کیسه های پارچه ای یا نخی است. اگر می خواهید برنج را در ظرف بگذارید، سعی کنید از ظروف پلاستیکی مات استفاده کنید. بد نیست اگر داخل کیسه برنج یا ظروف پلاستیکی، کمی نمک یا تعدادی فلفل تند قرار دهید.

محیط نگهداری برنج هم تاثیر زیادی در جلوگیری از رشد شپشک دارد. فراموش نکنید که برنج ها باید در محیطی خشک، خنک، دور از رطوبت و تابش مستقیم خورشید قرار بگیرند. انبارهای نگهداری برنج باید تهویه هوای مناسبی داشته باشند. بهتر است کیسه های برنج روی هم و به صورت فشرده قرار نگیرند تا فضای کافی برای جریان هوا در بین کیسه ها وجود داشته باشد.

جلوگیری از شپشک برنج

جلوگیری از شپشک برنج با گیاهان معطر

یکی از راه های ساده برای جلوگیری از شپشک برنج در خانه این است که در داخل کیسه های برنج یا ظرف های مخصوص نگهداری برنج، چند عدد برگ از گیاهان معطری مثل میخک، زنجبیل، برگ بو یا برگ گردو قرار دهید. بسیاری از خانم ها، برای جلوگیری از شپشک برنج از حبه های سیر استفاده می کنند. سیر به دلیل ترکیبات فلاونوئیدی که دارد، از رشد حشره در برنج جلوگیری می کند. بعضی از افراد پیشنهاد می کنند برای از بین بردن حشره، می توانید در داخل کیسه های برنج، چند عدد چوب کبریت قرار دهید. زیرا گوگرد یکی از مهم ترین ترکیباتی است که شپشک برنج را فراری می دهد.

روش تضمینی برای از بین بردن حشره چیست؟

اگر علیرغم رعایت همه راه های بیان شده برای جلوگیری از رشد شپشک برنج، متوجه شدید که برنج های شما دارای شپشک هستند، به هیچ عنوان آن ها را دور نریزید. شپشک برنج برای سلامتی انسان هیچ خطری ندارد و برخلاف باور عموم، وجود حشره در برنج، باعث ایجاد مسمومیت نمی شود. بنابراین می توانید با به کارگیری چند روش ساده، شپشک برنج را از بین ببرید و با خیال راحت از برنج استفاده کنید.

جلوگیری از شپشک برنج

روش های از بین بردن حشره برنج

یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن شپشک برنج این است که برنج ها را به مدت کوتاهی در فریزر قرار دهید. البته مشروط به اینکه میزان شپشک در برنج کم باشد. دمای پایین باعث از بین رفتن حشرات می شود. اما فراموش نکنید که برنج ها را به مدت کوتاهی در فریزر نگه دارید، زیرا نگهداری طولانی مدت برنج باعث شکننده شدن دانه های برنج و خرد شدن آن ها در هنگام پخت می شود.

می توانید برنج ها را برای مدت کوتاهی در کیسه های پلاستیکی نگه دارید و درب آن ها را محکم ببندید. کمبود اکسیژن باعث می شود که حشرات موجود در برنج از بین بروند. بعد از اینکه حشرات به طور کامل از بین رفتند، لازم است برنج ها را با آب تمیز و جوشیده بشویید.

 یک روش تضمینی برای از بین بردن حشره این است که برنج ها را با آب جوش بشویید. این حرارت هم باعث از بین رفتن حشرات می شود. البته آخرین راهکار و شاید بهترین روش برای از بین بردن حشره در برنج این است که برنج ها را برای مدت کوتاهی در هوای آزاد و در معرض تابش آفتاب قرار دهید. سعی کنید برای مدت کوتاهی برنج ها را در برابر آفتاب بگذارید. زیرا تابش شدید نور خورشید به مدت طولانی می تواند باعث پایین آمدن کیفیت برنج و شکننده شدن دانه ها شود.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره روش های جلوگیری از شپشک برنج صحبت کردیم. شپشک برنج یک حشره ریز است که می تواند به سرعت در دانه های برنج تکثیر پیدا کند. رشد بیش از حد شپشک برنج می تواند باعث پودر شدن و خرد شدن دانه های برنج و تغییر کیفیت آن ها شود. از آن جایی که وجود شپشک در برنج، برای سلامتی انسان خطری ندارد، می توان با به کارگیری چند روش ساده، شپشک برنج را از بین برد. در این مقاله درباره مهم ترین روش های جلوگیری از شپشک برنج و چند راهکار ساده برای از بین بردن حشره در برنج صحبت کردیم.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X