برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

خواص برنج ایرانی برای لاغری | همه چیز در مورد خواص برنج برای کاهش وزن

خواص برنج ایرانی برای لاغری
فهرست محتوا

خواص برنج ایرانی برای لاغری، موضوعی است که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم. در باور عموم مردم، برنج به دلیل داشتن کربوهیدرات زیاد، یک ماده غذایی چاق کننده و پرکالری است. اما شاید برایتان عجیب باشد اگر بشنوید که برنج هم می تواند به لاغری کمک کند، اگر به شکل صحیح مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله قصد داریم به رابطه بین برنج و لاغری بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می توان برنج را در رژیم غذایی لاغری گنجاند.

آیا برای لاغری، حذف برنج لازم است؟

بعضی از افراد تصور می کنند که برای کاهش وزن، باید برنج را از سفره غذای خود حذف کنند. از آن جایی که برنج یک ماده غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است، حذف آن می تواند فرد را از این مواد مغذی محروم کند. برنج دارای میزان زیادی از ویتامین های گروه B است که نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارند و می توانند به فرآیند هضم غذا کمک کنند. هم چنین مواد معدنی مثل آهن و منیزیم که در برنج به فراوانی یافت می شود، تاثیر مهمی روی کنترل اشتها در بدن دارند که خود می تواند یک عامل مهم برای لاغری باشد.

هم چنین، با نگاهی به هرم غذایی متوجه خواهید شد که تقریبا 55درصد از سهم هرم غذایی، متعلق به کربوهیدرات هاست. شما می توانید کربوهیدرات مورد نیاز خود را از برنج، سیب زمینی، ماکارونی، بلغور جو یا گندم و هم چنین حبوبات به دست بیاورید. اما هضم کربوهیدرات های برنج نسبت به سیب زمینی و سایر مواد غذایی آسان تر است.  بنابراین حذف برنج به عنوان یکی از مواد مهم در هرم غذایی، می تواند آسیب جدی برای سلامتی به دنبال داشته باشد. بنابراین برای بهره مندی از خواص برنج ایرانی برای لاغری، باید به نوع برنج و نحوه پخت آن آن توجه کنیم.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

خواص برنج ایرانی برای لاغری

آیا مصرف برنج ایرانی باعث چاقی می شود؟

یک باور اشتباه که در بین مردم رواج دارد، این است که برنج باعث چاقی و اضافه وزن می شود. اما واقعیت این است که هیچ رابطه ای بین مصرف برنج و چاقی وجود ندارد. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف برنج می تواند میل شما به مصرف سایر کربوهیدرات ها و شیرینی ها را افزایش دهد. بنابراین می توان گفت برنج به صورت غیر مستقیم می تواند باعث افزایش وزن فرد شود. البته اگر یک رژیم غذایی اصولی داشته باشید که در کنار کربوهیدرات ها، میزان پروتئین کافی هم دریافت کنید، میل به مصرف کربوهیدرات در شما کاهش پیدا می کند و نیازی نیست نگران افزایش وزن ناشی از تاثیر غیرمستقیم برنج ایرانی روی چاقی باشید.

کدام نوع برنج ایرانی برای لاغری مناسب است؟

به طور کلی، برنج ها به دو شکل برنج قهوه ای و برنج سفید عرضه می شوند. برنج قهوه ای برنجی است که پوسته آن جدا نشده و اصطلاحا سبوس برنج با آن همراه است. در حالی که برنج سفید، برنجی است که پوسته آن جدا شده و میزان سبوس آن کمتر است. بسیاری از متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند اگر به دنبال بهره مندی از خواص برنج ایرانی برای لاغری هستید، بهتر است که برنج قهوه ای را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برنج قهوه ای دارای میزان بالایی فیبر و پروتئین است که باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدتی در فرد می شود. بسیاری از ورزشکاران، عادت دارند از برنج قهوه ای استفاده کنند تا از پروتئین آن بیشتر بهره ببرند.

برنج قهوه ای ممکن است با ذائقه بعضی از افراد سازگار نباشد، به همین خاطر اکثر مردم ترجیح می دهند از برنج سفید استفاده کنند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به مصرف برنج سفید عادت کرده اید، پیشنهاد می کنیم به صورت جداگانه سبوس برنج را مصرف کنید. سبوس را می توانید هم به برنج اضافه کنید، هم آن را به عنوان چاشنی به ماست یا سالاد اضافه کنید تا هم از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید و هم بتوانید در کنار مصرف برنج، کاهش وزن را هم تجربه کنید.

علاوه بر برنج قهوه ای، در بین برنج های ایرانی، برنج ایرانی عنبربو هم می تواند برای لاغری مفید باشد. این نوع برنج، هضم آسانی دارد و باعث می شود که کربوهیدرات به چربی انباشته در اطراف شکم تبدیل نشود. هم چنین برنج عنبر بو دارای میزان بالایی ویتامین های گروه B و E است که سبب فعالیت بیشتر باکتری های روده و هضم بهتر برنج در بدن می شود.

خواص برنج ایرانی برای لاغری

نحوه پخت برنج ایرانی برای لاغری چگونه است؟

یکی دیگر از عواملی که روی خواص برنج ایرانی برای لاغری تاثیر می گذارد، نحوه طبخ برنج ایرانی است. برنج ایرانی را می توان به دو شکل کته و آبکش تهیه کرد. بعضی از افراد معتقدند که برای بهره مندی از خواص برنج برای لاغری، بهتر است آن را به شکل کته طبخ کنند. اما واقعیت این است که میزان کالری برنج در دو حالت آبکش یا کته با هم تفاوت زیادی ندارد. اما مصرف برنج به شیوه کته بهتر است، زیرا آبکش کردن برنج باعث از بین رفتن میزان زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج می شود. در حالی که در برنج کته، ویتامین ها و مواد معدنی به میزان بیشتری حفظ می شوند و برنج ارزش غذایی بیشتری خواهد داشت.

یکی دیگر از نکاتی که روی خواص برنج ایرانی برای لاغری تاثیر می گذارد، میزان روغن مصرف شده در هنگام طبخ برنج است. سعی کنید در هنگام پخت برنج ایرانی، از حداقل میزان روغن استفاده کنید.

 میزان مصرف برنج ایرانی برای لاغری چقدر است؟

تعیین میزان مناسب برای مصرف برنج ایرانی برای لاغری، بستگی به وزن اولیه، میزان اضافه وزن، شاخص توده بدنی، میزان فعالیت بدنی و سرعت متابولیسم هر فرد دارد. بنابراین نمی توان یک مقدار کلی را برای همه افراد در نظر گرفت. ممکن است برای یک فرد میزان کافی از مصرف برنج برای لاغری، یک فنجان یا هشت قاشق غذاخوری باشد و برای فرد دیگری این میزان تغییر کند. برای اینکه بتوانید بهترین مقدار برنج ایرانی برای لاغری را محاسبه کنید، بهتر است از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره خواص برنج ایرانی برای لاغری صحبت کردیم. از آن جایی که برنج یک ماده غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای سلامت بدن است، نباید برای لاغری آن را از رژیم غذایی حذف کرد. بلکه باید مناسب ترین نوع برنج ایرانی را انتخاب کرد و با توجه به شرایط بدنی، مقدار مناسبی از آن را مصرف نمود. برای بهره مندی بیشتر از خواص برنج ایرانی برای لاغری، برنج قهوه ای انتخاب بهتری است. هم چنین می توانید برنج سفید را همراه با سبوس برنج مصرف کنید.  نوع طبخ برنج تاثیر زیادی روی میزان کالری آن ندارد. بنابراین می توانید برنج را به صورت کته یا آبکش میل کنید، به شرطی که در هنگام پخت آن از حداقل میزان روغن استفاده کنید. فراموش نکنید که هرگز برای لاغری، برنج را از رژیم غذایی خود حذف نکنید، زیرا بدن شما به کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و هم چنین مواد معدنی و ویتامین های موجود در برنج نیاز دارد.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X