برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

سبوس برنج چیست و چه خواصی دارد؟ | 8 ویژگی جالب آن که باید بدانید

سبوس برنج
فهرست محتوا

سبوس برنج چیست و چه خواصی دارد؟ این سوالی است که در این مقاله می خواهیم به آن پاسخ دهیم. سبوس برنج یکی از مفیدترین و مغذی ترین موادی است که می توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سبوس برنج، فواید درمانی و دارویی بسیاری دارد که لازم است با آن ها آشنا شوید. در این مقاله بعد از معرفی سبوس برنج و انواع آن، به بررسی خواص و فواید آن می پردازیم و 8 ویژگی سبوس برنج را مطرح می کنیم تا شما با این ماده غذایی بیشتر آشنا شوید.

سبوس برنج چیست؟

هر دانه برنج از یک پوست دولایه تشکیل شده است. لایه اول شلتوک نامیده می شود و در فرآیند آماده سازی برنج از آن جدا می شود. شلتوک ها معمولا به عنوان غذای دام استفاده می شود. اما آن چیزی که ما به عنوان سبوس برنج از آن یاد می کنیم، لایه زیرین است. یک غلاف نازک و قهوه ای رنگ که روی برنج را می پوشاند. اگر این لایه سبوس از برنج جدا نشود، برنج قهوه ای به دست می آید. اما اگر این لایه دوم هم از برنج جدا شود، برنج سفید باقی می ماند. متاسفانه برنج سفید، ارزش غذایی کمتری نسبت به برنج قهوه ای دارد.

سبوس برنج

چرا مصرف سبوس برنج مهم است؟

به طور کلی، برنج یکی از وعده های غذایی مردم ایران است و نقش پررنگی در سفره های ایرانی دارد. اما متاسفانه ذائقه غذایی بسیاری از مردم ایران به برنج سفید عادت کرده است که ارزش غذایی بالایی ندارد. به همین خاطر پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند حتما از سبوس برنج در رژیم های غذایی استفاده شود. می توانید یک قاشق سبوس برنج را در آبمیوه یا شیر حل کنید و در وعده صبحانه میل کنید. می توانید سبوس برنج را در ماست بریزید و قبل از غذا نوش جان کنید. بعضی از آشپزهای حرفه ای می گویند اگر سبوس برنج را به خورشت اضافه کنید، غذایی خوش رنگ و لعاب خواهید داشت.

فروشگاه آنلاین سبزبهار خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

سبوس برنج چه خواصی دارد؟

سبوس برنج خواص و فواید دارویی و غذایی بسیاری دارد. سبوس برنج سرشار از فیبر و پروتئین است. هم چنین ویتامین های A، D، E و ویتامین گروه B به ویژه B5 در سبوس برنج به فراوانی یافت می شوند. سبوس برنج غنی از مواد معدنی و مغذی است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به آهن، فسفر، روی، منگنز، سلنیم و منیزیم اشاره کرد. مصرف سبوس برنج می تواند مزایای متعددی برای فرد داشته باشد، اما در ادامه 8 ویژگی جالب از سبوس برنج را برای شما بیان می کنیم.

  • سبوس برنج باعث لاغری می شود

متخصصان تغذیه به کسانی که خواهان کاهش وزن هستند، توصیه می کنند از سبوس برنج استفاده کنند. اولین دلیل استفاده از سبوس برنج در رژیم غذایی لاغری این است که فیبر موجود در سبوس برنج می تواند احساس سیری طولانی مدت به فرد بدهد و از گرسنگی کاذب جلوگیری می کند. هم چنین فیبر بالا می تواند باعث تقویت دستگاه گوارش انسان شود. مصرف سبوس هم از یبوست جلوگیری می کند و هم جذب مواد مغذی را بیشتر می کند. از طرفی مواد مغذی و ویتامین های فراوان موجود در سبوس برنج، به سلامت عمومی افراد در حین رژیم غذایی کمک می کنند.

  • سبوس برنج به سلامت قلب کمک می کند

سبوس برنج دارای اسیدهای چرب ضروری و غیر اشباع است. مصرف این اسیدهای چرب باعث کاهش کلسترول خون می شود. بنابراین خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش می دهد. هم چنین سبوس برنج به دلیل داشتن مقدار زیادی آهن، می تواند کم خونی یا آنمی را درمان کند. بنابراین، مصرف سبوس برنج می تواند سلامت قلبی و عروقی بدن را تضمین کند.

سبوس برنج
  • سبوس برنج می تواند به عملکرد مغز کمک کند

یکی دیگر از مواد مغذی موجود در سبوس برنج که آن را تبدیل به یک ماده غذایی ارزشمند کرده است، سلنیم است. سلنیم روی عملکرد مغز تاثیر قابل توجهی دارد. هم چنین فسفر موجود در سبوس برنج، می تواند روی تقویت حافظه تاثیر زیادی داشته باشد. پژوهش ها ثابت کرده اند کسانی که عادت به مصرف سبوس برنج در رژیم غذایی خود داشته اند، میزان ابتلا به زوال عقل در سنین بالاتر در آن ها کمتر بوده است.

  • سبوس برنج می تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند

عوامل متعددی می توانند در انسان باعث ابتلا به سرطان شوند. اما یکی از مهم ترین این عوامل، رادیکال های فعال هستند که می توانند سلول ها را از بین ببرند. رادیکال های فعال ممکن  است در نتیجه آلودگی هوا، مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری شده یا استعمال دخانیات در بدن به وجود بیایند. یکی از راه ها برای از بین بردن رادیکال های فعال، مصرف آنتی اکسیدان هاست. ترکیبی که در سبوس برنج به فراوانی یافت می شود. علاوه بر آنتی اکسیدان ها، سبوس برنج حاوی ویتامین E می باشد. ویتامینی که به طور مستقیم می تواند سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با سلول های سرطانی تقویت کند.

  • سبوس برنج می تواند باعث تقویت رشد مو شود

سبوس برنج حاوی میزان زیادی ویتامین B می باشد. ویتامینی که برای تقویت پوست و مو بسیار ضروری است. ویتامین B5 روی فولیکول مو اثر می گذارد و باعث تحریک رویش مجدد مو می شود. هم چنین می تواند روند سفید شدن موهای سر را به تعویق بیندازد. علاوه بر ویتامین ها، وجود مواد معدنی مثل آهن و مس در سبوس برنج، می تواند گردش خون را در پوست سر بیشتر کرده و رشد موها را تقویت کند. ویتامین E موجود در سبوس برنج هم یکی از دیگر عوامل مهم برای تقویت رشد مو است.

سبوس برنج
  • سبوس برنج باعث شادابی و جوان شدن پوست می شود

یکی از مهم ترین ویتامین ها برای حفظ طراوت پوست و تحریک کلاژن سازی، ویتامین E است. ویتامین E می تواند با تحریک کلاژن سازی، از چروک شدن پوست جلوگیری می کند. هم چنین روی یکی از مواد مغذی موجود در سبوس برنج است که باعث شادابی پوست و صورت می شود. اغلب ورزشکاران از سبوس برنج استفاده می کنند، زیرا علاوه بر تقویت عضلات باعث حفظ شادابی صورت آن ها می شود.

  • سبوس برنج به درمان سنگ کلیه کمک می کند

سنگ کلیه ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شود. اما یکی از رایج ترین دلایل برای ایجاد سنگ کلیه، رسوب کلسیم است. سبوس برنج حاوی ترکیبی به نام فیتیک اسید است که می تواند از جذب کلسیم اضافی جلوگیری کرده و مانع از ایجاد سنگ کلیه شود.

  • سبوس برنج می تواند پوکی استخوان را درمان کند

سبوس برنج یکی از ترکیباتی است که می تواند از ابتلا به پوکی استخوان در سالمندان جلوگیری کند. زیرا حاوی مقدار زیادی منگنز و فسفر است که به تقویت استخوان ها و حفظ سلامت ستون فقرات کمک می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره سبوس برنج و انواع آن صحبت کردیم. هم چنین مهم ترین خواص درمانی و دارویی سبوس برنج را برای شما برشمردیم. با توجه به خواص فراوان و ارزش غذایی بالایی که سبوس برنج دارد، پیشنهاد می شود حتما مصرف آن را در رژیم غذایی بگنجانید تا بتوانید از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار
محبوب ترین مقالات
همچنین بخوانید
X