برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

همه چیز درباره فواید مغز تخمه آفتابگردان

مغز تخمه آفتابگردان

مغز تخمه آفتابگردان، یکی از انواع مغزها و آجیل هایی است که در بین ایرانیان محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله تصمیم داریم درباره خواص و فواید مغزتخمه آفتابگردان، اطلاعاتی را ارائه بدهیم. هم چنین در این مقاله، درباره انواع تخمه آفتابگردان صحبت خواهیم کرد. آشنایی با انواع تخمه آفتابگردان و دانستن خواص و فواید این، باعث می شود که عادت به مصرف این دانه غذایی مفید را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید.

ویژگی های تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان، از گیاه زیبا و زردرنگ آفتابگردان به دست می آید. این گیاه اولین بار در کشور امریکا کشت شد و سپس در بخش های مختلف دنیا، کشت آن انجام شد. در ایران، شهرستان خوی واقع در استان آذربایجان غربی، اصلی ترین تولید کننده تخمه آفتابگردان است. تخمه آفتابگردان، طبعی گرم و خشک دارد. مغز تخمه آفتابگردان، سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع، پروتئین، فیبر بالا، ویتامین ها و مواد مغذی است. به همین خاطر، تخمه آفتابگردان، دارای خواص و فواید زیادی است که در ادامه درباره آن ها بیشتر توضیح داده خواهد شد. به دلیل فواید و خواص منحصر به فرد مغز تخمه آفتابگردان، پزشکان معمولا توصیه می کنند که مصرف این دانه خوراکی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

مغز تخمه آفتابگردان

آشنایی با انواع تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان، یکی از آجیل های پرطرفدار بین مردم ایران است. در مناسبت هایی مثل عید نوروز یا شب یلدا، تخمه آفتابگردان، جزء لاینفک آجیل هایی است که مردم از آن استفاده می کنند. تخمه آفتابگردان ممکن است به صورت خام، بو داده یا حتی طعم دار شده استفاده شود. تخمه آفتابگردان، به انواع مختلف در بازار وجود دارد. مهم ترین انواع آن عبارتند از: تخمه ریز، تخمه سنتی، تخمه دور سفید و تخمه شمشیری.

مغز تخمه آفتابگردان شمشیری

تخمه  آفتابگردان شمشیری

پرطرفدارترین و محبوب ترین نوع تخمه آفتابگردان، تخمه شمشیری است. این نوع تخمه که در شهرستان خوی به میزان زیادی تولید می شود، بیشترین فروش بازار و هم چنین بالاترین قیمت را دارد. البته لازم به ذکر است که کشت این نوع تخمه آفتابگردان، در هر نوعی از خاک های کشاورزی امکان پذیر نیست و باید خاک استعداد باروری و پرورش بذر این نوع تخمه آفتابگردان را داشته باشد. به همین خاطر است که این نوع تخمه آفتابگردان، کیفیت و هم چنین قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارد.

مغز تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان دور سفید

تخمه دور سفید یکی از انواع تخمه آفتابگردان است که شباهت زیادی به تخمه های خارجی مثل تخمه کانادایی و تخمه چینی دارد. اگرچه کیفیت تخمه آفتابگردان دور سفید نسبت به انواع خارجی بالاتر است، اما به دلیل ارزان تر بودن تخمه های خارجی، واردات و فروش تخمه های خارجی در بازار ایران بیشتر شده است.

کاربردهای مغز تخمه آفتابگردان

مغز تخمه آفتابگردان، از هر نوعی که باشد می تواند برای کاربردهای مختلفی به کار گرفته شود. به طور کلی، مغز تخمه های آفتابگردان، ممکن است برای مصرف خوراکی به شکل خام یا بوداده مصرف شود. یکی دیگر از کاربردهای مغز تخمه آفتابگردان، کاربردهای صنعتی است. امروزه، بخش عمده ای از تولیدات مغز تخمه آفتابگردان برای روغن گیری استفاده می شود.

مغز تخمه آفتابگردان

مغز تخمه آفتابگردان، چه خواصی دارد؟

مغز تخمه آفتابگردان، خواص و فواید زیادی دارد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می شود:

سلامت قلب و عروق

مغز تخمه آفتابگردان، سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع و روغن های مفید است. هم چنین فیتوسترول موجود در مغز تخمه آفتابگردان، باعث افزایش کلسترول مفید خون و کاهش چربی خون می شود. به همین خاطر، مصرف منظم مغز تخمه آفتابگردان، احتمال لخته شدن رگ های خونی و ابتلا به سکته های قلبی را کاهش می دهد.

بهبود افسردگی

یکی از کاربردهای مغز تخمه آفتابگردان، کمک به بهبودی بیماران مبتلا به افسردگی است. مغز تخمه آفتابگردان به دلیل داشتن منیزیم، می تواند روی خلق و خوی بیماران مبتلا به افسردگی تاثیر مثبتی داشته باشد. هم چنین فولات موجود در مغز تخمه آفتابگردان، می تواند به کاهش احساس خستگی مفرط، کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند.

افزایش سطح انرژی

مغز تخمه آفتابگردان، سرشار از  پروتئین است. به همین خاطر، پزشکان و متخصصان تغذیه به افرادی که رژیم لاغری دارند توصیه می کنند که از مغز تخمه آفتابگردان استفاده کنند. زیرا مصرف این دانه باعث می شود که فرد به مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشد. البته ذکر این نکته هم ضروری است که مصرف بیش از حد تخمه آفتابگردان می تواند باعث افزایش وزن شود، زیرا تخمه آفتابگردان، کالری بالایی دارد.

هم چنین در مغز تخمه آفتابگردان، مقدار زیادی ویتامین B و سلنیوم وجود دارد که برای افزایش انرژی فرد مفید است. سلنیوم با افزایش جریان خون، می تواند باعث اکسیژن رسانی بیشتر به قلب و عروق شود که علاوه بر تامین انرژی بدن، به حفظ سلامتی هم کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از کاربردهای مغز تخمه آفتابگردان، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن است. ویتامین E و انواع آنتی اکسیدان های موجود در مغز تخمه آفتابگردان، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود وضعیت سلامت عمومی بدن می شود. هم چنین ویتامین E، فلاونوئیدها و سلنیوم می تواند در بهبود التهابات و کاهش بیماری های عفونی هم موثر باشد.

بهبود دیابت

مطالعات انجام شده نشان داده است که مصرف مغز تخمه آفتابگردان می تواند برای کنترل دیابت موثر باشد. ترکیبی به نام سینارین در دانه های آفتابگردان وجود دارد که نقش مهمی در کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت ایفا می کند. بسیاری از پزشکان متخصص تغذیه توصیه می کنند که برای جلوگیری از افزایش قند خون، بهتر است بیماران مبتلا به دیابت، تخمه آفتابگردان را به صورت خام مصرف کنند.

علاوه بر موارد اشاره شده، مغز تخمه آفتابگردان برای سلامتی کبد چرب، سلامتی پوست و مو، سلامتی دستگاه گوارش و غیره هم مفید است.

نتیجه گیری

مغز تخمه آفتابگردان، یکی از مهم ترین آجیل هایی است که در بین ایرانیان پرطرفدار است. در این مقاله درباره این موضوع صحبت کردیم که مغز تخمه آفتابگردان چه خواص و فوایدی دارد. هم چنین انواع تخمه آفتابگردان و کاربردهای آن را معرفی کردیم. افرادی که می خواهند سبک زندگی سلامتی داشته باشند، بهتر است مصرف مغز تخمه آفتابگردان را در رژیم غذایی خود بگنجانند. مطالعه اطلاعات ارائه شده در این مقاله به شما کمک می کند که درباره خواص مغز تخمه آفتابگردان آگاه تر شوید و سعی کنید که آن را به صورت منظم مصرف کنید.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X