برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

کنجد سفید چیست؟

کنجد سفید

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده باشد که به‌ طور کلی کنجد سفید چیست و چه نقشی در تغذیه روزمره ما دارد؟ کنجد سفید یک دانه گیاهی است که بیشتر مواد معدنی و مغذی مورد نیاز انسان را درون خود دارد. این گیاه به‌ صورت طبیعی کشت می‌شود و به دو صورت خام و برشته شده قابل مصرف است. گیاه کنجد در انواع سفید، قهوه‌ای و سیاه در بازار موجود بوده و قدمت زیادی نیز دارد. این گیاه ابتدا در کشور هندوستان و به ‌مرور زمان در دیگر کشورها کاشته شده است. اما کنجد سفید چیست؟

در این مطلب به این اصل می‌پردازیم که کنجد سفید چیست؟ فواید و مضرات کنجد سفید چیست؟ طبع کنجد سفید چیست و در نهایت عوارض کنجد سفید چیست. با ما همراه باشید تا از راز و رمزهای کنجد سفید و خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

کنجد سفید

نحوه مصرف کنجد سفید چیست

اینکه کنجد سفید چیست؟ و باید کنجد را چه موقع بخوریم یا چگونه آن را مصرف کنیم شاید مسئله‌ای باشد که تا به ‌حال زیاد با آن برخورد داشته‌اید. جالب است که بدانید از دانه‌های کنجد برای درست‌ کردن حلوا ارده، ارده، انواع سس‌ها و سالاد استفاده می‌کنند.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

اگر بخواهید خودتان در خانه به‌ صورت جدا از کنجد استفاده کنید، می‌توانید آن را بر روی سیب‌زمینی ‌سرخ‌کرده، کیک و کلوچه، سالاد، ماست، بستنی یا در غذا به‌ صورت برشته شده یا خام  بریزید و مصرف کنید.

کنجد سفید برای چی خوبه

اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال مواد گیاهی، باارزش غذایی بالا هستید باید بدانید که کنجد سفید می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای شما باشد. از میان انواع کنجد سفید، قهوه‌ای و سیاه، کنجد سفید ارزش غذایی بالاتری دارد و اگر علاقه‌مند به  دانستن این هستید که اصولا کنجد سفید برای چی خوبه با ما همراه باشید تا به بررسی آن بپردازیم.

ترکیب عصاره کنجد کوبیده شده با نبات برای ازبین‌بردن اسید و سوزش معده موثر است، همچنین می‌توانید از کنجد برای دفع سنگ کلیه و نرم‌شدن روده و معده استفاده کنید.

از پماد و مرهم کنجد می‌توان برای رفع کبودی، سیاهی و تیرگی پوست استفاده کرد علاوه ‌برآن در زمان سوختگی، برای جلوگیری از تاول ‌زدن پوست کاربرد دارد.

تاثیر کنجد بر پوست و مو بی‌نظیر است به‌ گونه‌ای که اگر از برگ آن استفاده کرده و به سرخود بمالید رشد موهایتان افزایش‌یافته و سیاه‌تر و قوی‌تر می‌شوند. علاوه‌ برآن جوشانده ریشه کنجد و شست‌وشوی سر با آن، تقویت و درخشندگی مو را در پی دارد.

سایر فواید کنجد سفید چیست

از دیگر موارد مفید کنجد سفید می‌توا‍ن به درمان رماتیسم، باز کردن گرفتگی صدا، ازبین‌بردن مشکلات کیسه صفرا، درمان بواسیر، درمان اسهال خونی، برطرف‌کردن سوزش ادرار اشاره کرد.

کنجد سفید

فواید و مضرات کنجد سفید

کنجد سفید چیست؟ و از چه مقدار پروتئین برخوردار است

کنجد سفید سرشار از پروتئین است و یکی از منابع غذایی مناسب برای رژیم گیاهی به‌حساب می‌آید. با مصرف هم‌زمان آن با غذا به زیادشدن متابولیسم بدن و در نتیجه رفع گرسنگی کمک می‌کند و ازآنجایی‌که با خوردن به‌اندازه آن بدن را به مدت‌زمان زیادی سیر نگه می‌دارد در کاهش وزن نیز تاثیر دارد. باوجودآنکه پروتئین موجود در کنجد سفید چربی‌سوزی بدن را بالا می‌برد، اما همچنان ماهیچه‌ها را حفظ و تقویت می‌کند.

وجود منیزیم

منیزیم موجود در کنجد سفید به کم‌کردن گلوکز خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت و کم‌کردن فشارخون، به طور قابل‌توجهی کمک می‌کند. همچنین از ابتلا به این بیماری، جلوگیری و با آن مبارزه می‌کند. ازآنجایی‌که کنجد سفید سرشار از ویتامین، مخصوصا ویتامین e و ترکیبات آنتی‌اکسیدان است، عملکرد قلب و عروق را بهتر می‌کند همچنین به زنان در دوران بارداری توصیه می‌شود تا از آن استفاده کنند؛ زیرا بدن زنان باردار در این دوره بیش از هروقت دیگری نیاز به زینک دارد تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و سلامت مادر و جنین، هر دو را باهم تضمین کند.

در مان کم‌خونی

بیماری کم‌خونی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی بوده که افراد بسیاری با آن دست‌به‌گریبان هستند و همچنین عوارض زیادی به همراه دارد. توصیه پزشکان برای درمان کم‌خونی مصرف آهن است.

می‌توان به کنجد سفید به‌عنوان منبعی برای تامین آهن بدن به طور طبیعی نگاه کرد که با مصرف آن علاوه بر درمان کم‌خونی، ضعف و خستگی بدن، خواب‌آلودگی و عدم تمرکز را نیز برطرف می‌کند.

درمانی برای درد استخوان‌ها

گفتیم کنجد سفید دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان و همین‌طور کلسیم است؛ بنابراین از ابتلا به آرتروز و درد استخوان در سنین مختلف تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. با مصرف ۳۰ گرم کنجد به‌صورت روزانه مقدار زیادی زینک، منیزیم، کلسیم و منگنز دریافت می‌کنید که هرکدام به‌نوعی در سلامتی استخوان‌هایتان تاثیر دارند.

کمک به گردش خون

کنجد سفید در بهتر کردن عملکرد گردش خون نقش به سزایی دارد. اضافه بر آن در بدن سروتونین تولید می‌کند که باعث درمان خلق‌وخو، کم‌شدن درد و در نتیجه خواب عمیق می‌شود. وجود مواد معدنی در کنجد سفید مانند

کنجد سفید  چیست و تاثیر آن  در زمان یائسگی

از آن جایی که کنجد سفید فیتواستروژن در خود دارد که ترکیبی مانند هورمون استروژن است در کم‌کردن علائم یائسگی نقش زیادی دارد. این علائم مانند گرفتگی و همین‌طور خطر مبتلا شدن به سرطان سینه در این دوران است و مصرف کنجد سفید این علائم را کم می‌کند.

کنجد سفید چیست؟ نقش آن در لاغری و سلامت بدن

کنجد سفید را می‌توان از جمله موادی به‌حساب آورد که دارای مقدار زیادی چربی مفید است همچنین برای کم‌کردن وزن و رسیدن به یک اندام مطلوب ایده مناسبی است. یکی از روش‌هایی که برای لاغرشدن وجود دارد، مصرف چربی‌های مفید به‌جای چربی‌های ناسالم و مضر است که با رساندن این چربی‌ها به بدن، عوامل عمده استپ وزنی و چاقی را از بین خواهید برد.

افزون بر چربی مفید، فیبر یکی دیگر از موادی است که در کنجد سفید یافت می‌شود. این فیبرها کمک می‌کنند تا کمتر گرسنه شده، در نتیجه مصرف کالری روزانه را به حداقل برسانید. باید توجه داشته باشید اگر از آن دسته افرادی هستید که روش رژیم‌گرفتن را برای لاغری انتخاب کرده‌اید با مصرف کنجد سفید دیگر با مشکلات رایجی مانند خشکی پوست و ریزش مو مواجه نخواهید شد، در نتیجه شادابی پوستتان حتی بیشتر از قبل حفظ می‌شود.

کنجد سفید در زمان رژیم غذایی باعث تولید انرژی می‌شود. به صورتی که وقتی با مصرف آن بدنتان پروتئین و چربی مفید موجود در کنجد را جذب کرده و به‌راحتی انرژی بدنتان را تامین کنید و دیگر نیازی به خوردن مواد غذایی شیرین و پرچرب ناسالم ندارید.

کنجد سفید

کنجد سفید چیست و چه تاثیری در رشد کودکان دارد

کنجد سفید به دلیل دارابودن مواد غذایی باارزش مانند ویتامین، پروتئین، آهن و کلسیم برای کودکان بسیار مفید بوده و تقویت استخوان‌ها، سطح انرژی و رشد آنان را بالا می‌برد. یبوست و مشکلات گوارشی از دلایل نرسیدن فیبر کافی به بدن است. اغلب کودکان میل بیشتری به تنقلات و تغذیه ناسالم دارند که باعث نرسیدن مواد سالم و لازم در بدن  می‌شود همین امر دلیلی برای نداشتن رشد کافی و در نتیجه کوتاه ماندن قد در کودکان می‌شود.

با یک برنامه‌ریزی به همراه رژیم غذایی سالم و مقوی می‌توانید کودکان خود را به‌مرور عادت دهید به‌جای غذاهای ناسالم که جز مشکل و بیماری نتیجه دیگری ندارند، از یک غذای سالم و مقوی استفاده کنند.

کنجد سفید چیست و نقش آن بر روی سلامت پوست و مو

یک مو و پوست سالم برای سلامتی، رشد و زیبایی خود به عوامل و مواد غذایی متعددی نیاز دارد که شامل چربی‌های مفید مانند امگا ۳، پروتئین و ویتامین b5 است.

کنجد سفید تمام این مواد مغذی را برای سلامتی و شادابی پوست و مو در خود دارد که می‌توانید با مصرف متعادل آن در روز به خواسته خود برسید.

عوارض کنجد سفید چیست؟

کنجد سفید مانند هر دانه مغذی دیگر دارای فواید و عوارضی است که دانستن آن‌ها کمک می‌کند تا مصرف‌کنندگان آن در میزان استفاده از آن تعادل را رعایت کنند. تا کنون از خواص دانه‌های کنجد بسیار سخن گفتیم حال می‌خواهیم  عوارض کنجد سفید را نیز بررسی کنیم.

تاثیر آن در افزایش وزن

در بالا به وجود چربی‌های مفید در کنجد سفید اشاره کرده‌ایم. این در حالی است که مصرف روزانه آن بیش از ۳۰ گرم نباشد. کنجد سفید همان قدر که مصرف به‌اندازه آن موجب سلامتی و لاغری می‌شود به همان میزان نیز استفاده بیش از حد آن افزایش وزن را در پی خواهد داشت به‌گونه‌ای که تنها ۱۰۰ گرم آن حدود ۵۹۰ کالری را در خود دارد.

چه تاثیر روی سرطان روده بزرگ دارد؟

اگر کنجد را در برنامه غذایی خود گنجانده‌اید باید به میزان مصرف آن دقت کنید؛ زیرا استفاده بیش از اندازه آن باعث ملتهب شدن روده بزرگ شده و در نتیجه منجر به سرطان روده می‌شود که به‌نوعی می‌توان جزو خطرناک‌ترین عوارض کنجد به‌حساب آورد. همچنین مصرف زیاد کنجد بیماری دیورتیکولیت را در پی خواهد داشت. این بیماری مرتبط با روده بزرگ، سبب به‌وجودآمدن کیسه‌هایی در داخل روده می‌شود. از علایم آن دردهای شکمی و یبوست است.

هضم مشکل در کنجد سفید چیست و چه ارتباطی با آن دارد

دیرهضم بودن آن از دیگر عوارض کنجد سفید است که برای رفع آن می‌توان کنجد را به‌صورت برشته شده همراه با عسل مصرف کرد نتیجه آن است که راحت و سریع‌تر از معده عبور می‌کند؛ بنابراین مصلح یا خنثی‌کننده آن عسل است. اگر کنجد را پوست آن مصرف کنید باعث بدبو شدن دهان می‌شود.

ایجاد حساسیت در کنجد سفید چیست

از دیگر عوارض کنج سفید، ایجاد حساسیت در بدن است. مصرف زیاد کنجد احتمال ابتلا به حساسیت‌های گوارشی، تنفسی، ملتهب شدن چشم و بینی را افزایش می‌دهد و با به‌وجودآمدن هر یک از این نشانه‌های حساسیت بهتر است مصرف آن را قطع کنید.

آلرژی شدید کنجد سفید چیست

نوعی آلرژی شدید به نام آنافیلاکسی وجود دارد که با خوردن زیاد کنجد بروز پیدا می‌کند و خیلی سریع تمام بدن را درگیر می‌کند. از علائم آن گرفتگی قفسه سینه، مشکلات تنفسی، افت فشار و بسته‌شدن راه گلو است. این آلرژی باعث خفگی و مرگ می‌شود.

همچنین می‌توان از دیگر عوارض کنجد سفید که با زیاده‌روی در مصرف آن به وجود می‌آید به مشکلات گوارشی و اسهال، خارش و قرمزی پوست، چربی پوست سر، خشک‌کردن فولیکول‌های مو، افزایش ریزش مو، اشاره کرد.

خوردن کنجد حتی با رعایت تعادل آن در نخستین ماه‌های بارداری نه‌تنها مضر و خطرناک بوده؛ بلکه ممکن است منجر به سقط جنین شود.

کنجد را چه موقع بخوریم

خوب تا به اینجا احتمالا پاسخ این سوال که کنجد سفید چیست؟ آشنا شدید. اما چه موقع آن را نوش جان کنیم؟ ازآنجایی‌که کنجد سفید سرشار از پروتئین است و هر قاشق غذاخوری از آن ۱۴ درصد نیاز بدن به کلسیم را در طی روز تامین می‌کند بهتر است کنجد را شبانه مصرف کنید تا کلسیم موجود در آن جذب بدن شود.

همچنین این مقدار از کنجد ۴۵ کیلوکالری و ۲۵ درصد نیاز بدن به اسیدفولیک را در طی روز برطرف می‌کند.

حال که مشخص شد باید کنجد را چه موقع بخوریم بهتر است بدانید که باید دانه‌های کنجد را به طور کامل در دهان بجوید تا مواد مقوی آن در بدن جذب شود. اما کنجد سفید را با چه چیزی بخوریم هم مهم است. آن را می‌توانید با پنیر، روی نان و… مصرف کنید.

طبع کنجد سفید چیست؟

در طب گیاهی و سنتی هر یک از مواد غذایی دارای طبیعتی هستند که باتوجه‌به انواع آن مزاج‌ها را دسته‌بندی می‌کنند. اگر به طب گیاهی علاقه داشته باشید شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که طبع کنجد سفید چیست؟ پاسخ آن است که دانه گیاه کنجد دارای طبع گرم و تر یا همان مرطوب است. بعد از خوردن غذاهایی که دارای طبع سردی هستند یا به‌اصطلاح بدن را دچار سردی می‌کنند، با خوردن کمی کنجد که طبع گرم دارد باعث می‌شود بدن به حالت تعادل برسد.

سخن آخر

تا کنون درباره این که کنجد سفید چیست؟ کنجد برای چی خوبه و مضرات کنجد سفید، طبع کنجد سفید چیست، کنجد را چه موقع بخوریم و در کل کنجد سفید برای چی خوبه بسیار سخن گفته‌ایم. همان گونه که این ماده سرشار از مواد مغذی می‌تواند به‌سلامت بدن کمک کند مصرف بیش از اندازه آن باعث بروز اختلال در بدن و عوارض زیادی شده که گاهی به مرگ نیز ختم می‌شود؛ بنابراین رعایت تعادل در استفاده روزمره از آن سلامت شما را تضمین می‌کند.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X