برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

برنج ایرانی سورت شده چیست؟| برنج سورت شده چه مزایایی دارد؟

برنج ایرانی سورت شده
فهرست محتوا

برنج ایرانی سورت شده چیست؟ آیا تاکنون اسم برنج ایرانی سورت شده را شنیده اید؟ آیا می دانید سورتینگ برنج چگونه انجام می شود؟ خرید برنج سورت شده چه مزایایی دارد؟ این ها سوالاتی هستند که در این مقاله می خواهیم به آن پاسخ دهیم. برنج یک ماده غذایی پرطرفدار و پرمصرف در بین ایرانیان است که به خاطر عطر و طعم فوق العاده ای که دارد، با ذائقه بسیاری از ایرانیان سازگار است. در هنگام آماده سازی برنج های ایرانی، فرآوری های اندکی روی آن ها انجام می شود. اما یکی از فرآوری های مهمی که بعد از برداشت برنج ایرانی به منظور افزایش کیفیت آن انجام می شود، سورتینگ برنج است. به همین خاطر می خواهیم در این مقاله درباره این موضوع صحبت کنیم که سورتینگ چه تاثیری روی برنج ایرانی می گذارد و به این سوال به درستی پاسخ دهیم که برنج ایرانی سورت شده چیست؟

برنج ایرانی سورت شده

برنج ایرانی سورت شده چه ویژگی هایی دارد؟

سورتینگ که از کلمه انگلیسی Sort به معنای مرتب کردن به دست آمده است، یکی از فرآوری هایی است که بعد از برداشت برنج روی آن انجام می شود. به طور کلی، تمامی برنج های ایرانی که از شالیزارها برداشت می شوند، ممکن است ضایعات زیادی مثل خار، علف های هرز و انواع حشرات را با خود به همراه داشته باشند.

از مفهوم کلمه سورتینگ مشخص است که این عمل برای حذف ضایعات همراه دانه های برنج انجام می شود. در گذشته عمل سورت کردن برنج به صورت دستی توسط کشاورزان انجام می شد و کاری زمان بر و سخت برای آن ها بود. اما امروزه به کمک دستگاه های مدرن کشاورزی، شالیکاران می توانند در چند ساعت برنج ها را سورت (مرتب) کنند و آن ها را آماده خشک کردن و بسته بندی کنند.

فروشگاه آنلاین سبزبهار خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

چرا برنج های ایرانی سورت می شوند؟

وقتی برنج های ایرانی داخل دستگاه های سورتینگ قرار می گیرند، رنگ برنج توسط یک سری از شیارهای مخصوص در دستگاه شناسایی می شود. این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند هر نوع ناخالصی را از برنج جدا کنند. در زمان سورت کردن دانه های برنج، انواع سنگ ریزه، علف های هرز، شلتوک برنج، دانه های برنج شکسته شده، لاشه حشرات و سایر ناخالصی ها از برنج ایرانی جدا می شود.

برنج ایرانی سورت شده

روش تشخیص برنج ایرانی سورت شده چیست؟

همان طور که اشاره شد، هدف از سورت کردن برنج ایرانی این است که دانه های برنج ظاهری یکنواخت به دست بیاورند. به همین خاطر برای اینکه بتوانید تشخیص بدهید برنج ایرانی سورت شده هست یا خیر، کافی است مقداری از آن را در کف دست خود بریزید و اندازه دانه های برنج را با هم مقایسه کنید. برنج ایرانی سورت شده، دانه هایی یکدست، یک رنگ و یکنواخت دارد.

مزایای برنج سورت شده چیست؟

اگرچه سورت کردن برنج ایرانی می تواند یک مرحله زمان بر و هزینه بر برای شالیکاران باشد، اما برنج ایرانی سورت شده مزایایی دارد که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

تاثیر بر شکل ظاهری برنج ایرانی

اغلب مصرف کنندگان به دنبال برنج هایی هستند که بعد از پخت، شکل ظاهری مطلوبی ایجاد کنند. سورت کردن برنج باعث می شود که برنج های نیم دانه و شکسته از برنج های سالم جدا شوند. بنابراین، برنج هایی که بسته بندی و عرضه می شوند، دانه های یک دست و یکنواختی دارند که می تواند نیاز مشتریان را برطرف کند.

لازم به ذکر است که برنج های نیم دانه هم کاربردهای زیادی در بین ایرانیان دارد. بنابراین کشاورزان و شالیکاران اغلب برنج های نیم دانه را هم به صورت جداگانه به فروش می رسانند.

تاثیر بر عطر و طعم برنج ایرانی

یکی از مهم ترین ویژگی های برنج های ایرانی، عطر و طعم فوق العاده آن است. سورتینگ برنج باعث می شود که ضایعات و ناخالصی های برنج از آن جدا شود. بنابراین برنجی که برای بسته بندی آماده می شود، محصولی خالص و با کیفیت است که عطر و طعم آن با ذائقه ایرانیان سازگار است.

برنج ایرانی سورت شده

تاثیر بر رنگ برنج ایرانی

همان طور که اشاره شد، اغلب دستگاه های مکانیزه برای سورت کردن برنج، براساس رنگ دانه های برنج جداسازی را انجام می دهند. بنابراین می توان انتظار داشت که بعد از سورت شدن برنج، دانه های برنج یک دست، یک اندازه و یک رنگ در کیسه های برنج بسته بندی شود. برنج هایی که در اثر از دست دادن رطوبت کدرتر شده اند، از برنج های تازه جدا می شوند.

تاثیر بر ماندگاری برنج ایرانی

برنج ایرانی سورت شده، برنجی است که حشرات، ضایعات و ناخالصی ها از آن جدا شده است. بنابراین می توان اطمینان داشت که برنج ایرانی سورت شده، برنجی است که کیفیت بالاتری دارد. بنابراین ماندگاری آن هم بالاتر است و می توان مدت زمان طولانی تری آن را استفاده کرد. هم چنین می توان نتیجه گرفت که برنج ایرانی سورت شده، برنجی سالم است که حشرات، ناخالصی ها و سایر آلودگی ها روی کیفیت آن تاثیری نگذاشته اند.

برنج ایرانی سورت شده چه معایبی دارد؟

سورتینگ برنج ایرانی یک مرحله ضروری در فرآیند آماده سازی برنج ایرانی است. اما در کنار همه مزایایی که :برای سورت کردن برنج ایرانی بیان شد، لازم است این نکته را هم یادآوری کنیم که سورتینگ برنج ایرانی می تواند معایبی هم داشته باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

افزایش قیمت برنج ایرانی

بدیهی است که برنج ایرانی سورت شده نسبت به برنج ایرانی سورت نشده، قیمت بالاتری دارد. زیرا برای سورتینگ هم نیروی کار متخصص و هم ماشین آلات مکانیزه به کار گرفته شده است. هم چنین برنج ایرانی سورت شده، کیفیت بالایی دارد که خود می تواند یک عامل مهم در افزایش قیمت برنج ایرانی سورت شده باشد.

برنج ایرانی سورت شده

از بین رفتن مواد مغذی

در گذشته که سورتینگ برنج به صورت دستی و سنتی انجام می شد، مواد مغذی برنج به ندرت از بین می رفت. اما امروزه استفاده از دستگاه های سورتینگ لیزری و اپتیک (که براساس رنگ دانه های برنج عمل می کنند) می توانند باعث از بین رفتن  مقداری از ویتامین ها و مواد معدنی برنج شوند.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره فرآیند سورتینگ در آماده سازی برنج صحبت کردیم و به این سوال پاسخ دادیم که برنج ایرانی سورت شده چیست. سورت کردن به معنای مرتب کردن و یک دست ساختن دانه های برنج است که در هنگام فرآوری برنج های ایرانی به صورت مکانیزه انجام می شود. در نتیجه تمامی ناخالصی ها، آلودگی ها، علف های هرز و دانه های شکسته برنج از آن جدا می شوند. سورتینگ برنج باعث افزایش کیفیت، بهتر شدن شکل ظاهری برنج و بهبود عطر و طعم آن می شود. اما منجر به افزایش قیمت برنج و هم چنین از بین رفتن بخشی از مواد معدنی آن هم می شود. اغلب فروشگاه های عرضه کننده برنج ایرانی، برنج ایرانی سورت شده را به فروش می رسانند. بنابراین می توانید با خرید از این فروشگاه ها اطمینان داشته باشید که یک محصول سالم، خالص و عاری از هرگونه آلودگی و ناخالصی را خریداری می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار
محبوب ترین مقالات
همچنین بخوانید
X