برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

ارزش غذایی برنج سفید همراه با جدول و توضیحات کامل

ارزش غذایی برنج سفید، یکی از موضوعات چالش برانگیز بین متخصصان تغذیه است. بسیاری از متخصصان معتقدند که برنج سفید به دلیل فرآوری هایی که متحمل شده است، ارزش غذایی بالایی ندارد. از طرف دیگر، برنج یک وعده غذایی محبوب بین ایرانیان است و در بین همه انواع برنج، برنج سفید جزء جدایی ناپذیر سفره های ایرانی است. حالا ممکن است این سوال پیش بیاید که ارزش غذایی برنج سفید چیست؟ در این مقاله می  خواهیم درباره ارزش غذایی برنج سفید صحبت کنیم. برای اینکه بهتر بتوانید جزئیات این موضوع را درک کنید ارزش غذایی برنج سفید همراه با جدول و توضیحات کامل برای شما ارائه می گردد.

ارزش غذایی برنج سفید را بهتر بشناسید

برنج سفید یک ماده غذایی مفید و سرشار از فیبر و مواد مغذی است. آمارها نشان داده اند که هر ایرانی به طور متوسط در هر سال حدود 35 کیلوگرم برنج سفید مصرف می کند. این عدد به این معناست که هر ایرانی در هر روز به طور میانگین حدود 100گرم برنج سفید مصرف می کند. در جدول زیر، ارزش غذایی برنج سفید به ازای هر 100 گرم به تفکیک بیان شده است:

ترکیبات تشکیل دهندهمقدار به ازای هر 100 گرم
انرژی کل360 کیلوکالری
کربوهیدرات79.34 گرم
پروتئین6.61 گرم
چربی0.58 گرم
آب12.98 گرم
تیامین (B1)0.07 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2)0.05 میلی گرم
نیاسین (B3)1.60 میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5)1.34 میلی گرم
ویتامین B60.15 میلی گرم
فولات (B9)9.00 میلی گرم
کلسیم9.00 میلی گرم
آهن0.80 میلی گرم
منیزیم35.00 میلی گرم
پتاسیم86.00 میلی گرم
سدیم1.00 میلی گرم
روی1.16 میلی گرم
منگنز1.10 میلی گرم

به طور کلی باید به این نکته توجه داشته باشید که برنج سفید، ارزش غذایی کمتری نسبت به برنج قهوه ای یا برنج سبوس دار دارد. از طرفی پختن برنج سفید به ویژه آبکش کردن آن می تواند باعث از دست رفتن بخش زیادی از مواد معدنی و مواد مغذی برنج می شود.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

ارزش غذایی برنج سفید

کالری موجود در برنج سفید به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی، کالری به میزان انرژی موجود در هر ماده غذایی گفته می شود. همان طور که اطلاعات ارائه شده در جدول نشان می دهد، هر 100 گرم برنج سفید، دارای 360 کیلو کالری است. کالری موجود در هر ماده غذایی به میزان مواد مغذی، نشاسته و ویتامین های موجود در آن ماده بستگی دارد. یکی دیگر از عواملی که می تواند روی میزان کالری برنج سفید تاثیر بگذارد، روش طبخ آن است. متخصصان تغذیه معتقدند طبخ برنج کته علاوه بر حفظ ارزش غذایی برنج، میزان کالری کمتری هم دارد.

آیا چربی موجود در برنج، مضر است؟

در برنج انواع مختلفی از چربی ها وجود دارد که شامل چربی های اشباع و غیراشباع هستند. چربی های اشباع، چربی هایی هستند که از جنس تری گلیسیریدها هستند. مصرف بیش از حد تری گلیسیرید می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد، اما میزان چربی اشباع در برنج اندک است.

نوع دیگری از چربی های موجود در برنج، چربی های غیراشباع هستند. این چربی های غیر اشباع می توانند تکی یا چندگانه باشند. اما یک ویژگی مشترک دارند و آن هم این است که چربی های غیر اشباع هیچ اثر سوئی روی سلامت انسان ندارند.

چقدر قند در برنج سفید وجود دارد؟

در برنج سفید، کربوهیدرات ها به میزان بالایی وجود دارند. کربوهیدرات ها می توانند به شکل نشاسته یا فیبر در برنج وجود داشته باشند. یکی از دلایلی که باعث می شود برنج سفید عاملی برای افزایش وزن باشد، وجود مقدار بالای کربوهیدرات است. البته این کربوهیدرات بالا بیشتر به شکل فیبر وجود دارد و مقدار نشاسته در برنج سفید اندک است. بنابراین اگر میزان متعادلی از برنج سفید را در رژیم غذایی خود بگنجانید، هم از خطرات افزایش وزن و ابتلا به دیابت در امان خواهید بود و هم از خواص و فواید فیبر موجود در آن بهره مند شوید.

مصرف برنج سفید چه فایده ای دارد؟

حالا که با ارزش غذایی برنج سفید آشنا شدید، متوجه شدید که برنج سفید می تواند یک غذای کامل و مفید برای شما باشد. مصرف برنج سفید مزایای متعددی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

برنج سفید می تواند باعث سلامت دستگاه گوارش شود

فیبر موجود در برنج سفید می تواند باعث تحریک فعالیت روده بزرگ و جلوگیری از یبوست می شود. بنابراین اگر به میزان مناسب و کافی برنج سفید استفاده کنید، از ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش مثل یبوست شدید، بواسیر و حتی سرطان روده بزرگ در امان می مانید.

برنج سفید می تواند روی سلامت عروق تاثیر بگذارد

ارزش غذایی برنج سفید به میزان اسیدهای چرب غیر اشباعی است که در آن وجود دارد. مهم ترین نوع اسید چرب غیر اشباع در برنج سفید، فیتواسترول است که می تواند در سلامت قلب و عروق نقش مهمی داشته باشد. هم چنین مصرف برنج سفید به دلیل سدیم پایینی که دارد، باعث کاهش فشار خون می شود. بنابراین می تواند به طور غیر مستقیم سلامت قلب را تضمین کند.

برنج سفید روی سلامت استخوان ها تاثیر دارد

در برنج سفید، میزان مطلوبی از کلسیم وجود دارد که می تواند روی سلامت استخوان ها اثر بگذارد و از ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری کند.

برنج سفید می تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند

آنتی اکسیدان های موجود در برنج سفید می توانند از ابتلا به سرطان جلوگیری کنند. از طرف دیگر، وجود ویتامین E در برنج سفید، می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و بدن را برای مواجهه با سلول های سرطانی آماده می سازد.

ارزش غذایی برنج سفید

کدام نوع برنج ارزش غذایی بیشتری دارد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که ارزش غذایی برنج سفید بیشتر است یا برنج قهوه ای؟ به طور کلی ارزش غذایی برنج سفید در مقایسه با برنج قهوه ای کمتر است. زیرا بخش مهمی از ویتامین ها و مواد مغذی برنج در پوسته نازک آن نهفته است که بعد از فرآوری جدا می شود. این لایه نازک و قهوه ای رنگ، سبوس نامیده می شود. استفاده از سبوس برنج در کنار برنج سفید، می تواند ارزش غذایی آن را بیشتر کند.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره ارزش غذایی برنج سفید صحبت کردیم و با بیان ویژگی ها و خواص این ماده غذایی به این سوال پاسخ دادیم که مصرف برنج سفید چه فوایدی دارد؟ بدیهی است که مصرف بیش از حد برنج سفید مانند هر ماده غذایی می تواند معایبی هم برای سلامتی بدن داشته باشد. اما مصرف میزان مناسب از برنج سفید، می تواند شما را از ارزش غذایی برنج سفید بهره مند کند.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X