برنج کشت اول بخریم یا کشت دوم؟ تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم

برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

برنج کشت اول بخریم یا کشت دوم؟ تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم

تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم

برنج کشت اول بهتر است یا کشت دوم؟ آیا می دانید تفاوت برنج کشت اول و دوم چیست؟ آیا می دانید برنج کشت اول و دوم چه ویژگی هایی دارند؟ در این مقاله می خواهیم درباره برنج کشت اول و دوم صحبت کنیم و ویژگی های هر یک از آن ها را بیان کنیم. با مقایسه این ویژگی ها در نهایت به این سوال پاسخ خواهیم داد که برنج کشت اول بهتر است یا کشت دوم؟ با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که برنج کشت اول و دوم چه ویژگی هایی دارند و می توانید تصمیم بگیرید که از کدام نوع برنج استفاده کنید. برنج ایرانی معمولا با پسوندهایی مثل کشت اول و کشت دوم در بازار عرضه می شود که هر کدام معنای خود را دارند.

البته با توجه به مصرف شخصی یا اینکه مصرف برای کسب و کار می خواهید برنج تهیه کنید، قیمت این دو برنج با هم متفاوت است. خرید عمده برنج ایرانی کشت دوم هزینه بالاتری برای کسب و کار شما خواهد داشت، چراکه برنج ایرانی کشت دوم کیفیت بالاتری نسبت به کشت اول دارد.

برنج کشت اول چیست؟

 برنج کشت اول برنجی است که کاشت آن در اوایل فروردین ماه آغاز می شود. برای کاشت برنج، کشاورزان ابتدا خوشه های برنج را درون آب و نمک قرار می دهند تا بذرهای قابل کشت به دست بیایند. این بذرها را بعد از شست شو، به مدت تقریبا یک هفته در محیط مرطوب قرار می دهند تا فرآیند جوانه زنی اتفاق بیفتد. بعد از گذشت زمانی حدودا یک ماهه، جوانه های برنج رشد می کنند و به نشا تبدیل می شوند. حالا زمانی است که این نشاها درون زمین کاشته شوند. مسلم است که کشاورزان با شخم زدن و کوددهی، زمین را برای کاشت نشاها آماده می کنند. برنج ها معمولا در مرداد ماه برداشت می شوند. به برنج هایی که با این روش به دست می آیند، برنج کشت اول گفته می شود. در ایران، برنج کشت اول هم در استان گیلان و هم در استان مازندران، کشت می شوند.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

برنج کشت دوم چیست؟

در مردادماه و بعد از برداشت برنج های کشت اول، شالیکاران یک بار دیگر زمین را برای کشت های بذرهای آماده شده از قبل فراهم می کنند. چون در این زمان، هوا به تدریج رو به سرد شدن می رود، کشاورزان معمولا سعی می کنند از برنج هایی استفاده کنند که زودتر محصول می دهند. بهترین زمان برای برداشت برنج کشت دوم، آبان ماه است. برای آبیاری برنج کشت دوم، کشاورزان هم از سیستم های آبیاری استفاده می کنند و هم از آب باران. زاویه تابش و شدت نور خورشید در زمان کاشت برنج های کشت دوم، به گونه ای است که باعث می شود این برنج ها طعم بهتر و شکل ظاهری درشت تری داشته باشند. در ایران، برنج کشت دوم معمولا فقط در استان مازندران کشت می شود، زیرا سردی هوای استان گیلان اجازه کشت دوم را به شالیکاران نمی دهد.

یک نوع دیگر از برنج کشت دوم هم وجود دارد که به آن برنج راتون یا دونوج گفته می شود. برای تهیه این برنج، کشاورزان بذر جدیدی به زمین اضافه نمی کنند، بلکه صبر می کنند تا بذرهای اولیه دوباره جوانه بزنند و بار دیگر محصول بدهند. طبیعی است که میزان تولید محصول در این مرحله، نسبت به کشت اول کمتر است اما کیفیت برنج به دست آمده به این روش، بالاتر است. به این نوع برنج کشت دوم، برنج راتون یا دونوج گفته می شود.

تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم (3)

تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم | برنج کشت اول بهتر است یا کشت دوم؟

هم برنج کشت اول و هم برنج کشت دوم، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما برای اینکه تفاوت برنج کشت اول و دوم را بیان کنیم، بهتر است به چند عامل توجه کنیم:

  • تفاوت در کیفیت

اگرچه کیفیت برنج، به میزان زیادی به نژاد برنج، نوع کاشت و بستر کشت آن بستگی دارد اما به طور کلی می توان گفت برنج کشت دوم کیفیت بالاتری نسبت به برنج کشت اول دارد. از طرفی برنج کشت دوم معمولا سلامت تر از کشت اول است، زیرا مقدار سم استفاده شده در آن کمتر است.

  • تفاوت در قیمت

یکی از موارد مهم در بررسی تفاوت برنج کشت اول و دوم، تفاوت در قیمت آن هاست. برنج های کشت دوم، مقدار محصول کمتر اما کیفیت بالاتری دارند. پس دور از انتظار نیست که نسبت به برنج کشت اول، قیمت بالاتری هم داشته باشند.

  • تفاوت در شکل ظاهری

برنج های کشت دوم معمولا درشت تر از برنج های کشت اول هستند. این برنج ها طبخ آسان تری دارند و بعد از پخت، به خوبی قد می کشند. برنج های کشت دوم معمولا برنج های مجلسی هستند زیرا بعد از پخت، ظاهر خوبی پیدا می کنند. به همین خاطر است که بسیاری از رستوران دارها و آشپزهای حرفه ای ترجیح می دهند از برنج های کشت دوم استفاده کنند.

  • تفاوت در عطر و طعم

برنج ایرانی همیشه به عنوان یک برنج دارای عطر و طعم مطلوب شناخته می شود. اما جالب است بدانید که یکی از موارد تفاوت برنج کشت اول و دوم، عطر و طعم آن هاست. به طور کلی، برنج کشت دوم عطر و طعم مطلوب تری نسبت به برنج کشت اول دارد. بسیاری از آشپزهای حرفه ای از برنج کشت دوم برای مجالس استفاده می کنند.

تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم (3)

برنج کشت اول بخریم یا کشت دوم؟

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، می توان نتیجه گرفت برنج کشت دوم نسبت به برنج کشت اول سالمتر است و کیفیت بالاتری هم دارد. برای کاشت برنج کشت دوم، معمولا از سموم کمتری استفاده می شود. همین موضوع باعث می شود که برنج کشت دوم، سالم تر و ارگانیک تر باشد. به همین خاطر، قیمت برنج کشت دوم بالاتر از کشت اول است. بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از برنج های کشت اول برای مصارف روزانه استفاده کنند و برنج های کشت دوم را برای مجالس و مهمانی ها به کار بگیرند.

برنج های کشت اول و کشت دوم معمولا ماندگاری مطلوبی دارند و اگر شرایط مناسبی برای نگهداری بلند مدت آن ها فراهم کنید، می توانید آن ها را به صورت عمده خریداری کنید. پیشنهاد می شود برای خرید برنج کشت اول یا کشت دوم، به فروشگاه های معتبر مثل فروشگاه سبز بهار فارس مراجعه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره ویژگی های برنج کشت اول و کشت دوم صحبت کردیم و ویژگی های هر یک را برشمردیم. برنج های کشت اول، قیمت مناسب تر دارند و برای مصرف روزانه مناسب تر هستند. اما برنج های کشت دوم، کیفیت بالاتر دارند و بنابراین گران تر هستند. مطالعه این مقاله به شما کمک می کند با ویژگی های هر یک از این دو نوع برنج آشنا شوید و با توجه به میزان بودجه و نیازی که دارید، بهترین نوع برنج را انتخاب کنید.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X