برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

انواع برنج طارم ایرانی چیست؟ آشنایی با برنج طارم | برنج طارم را بهتر بشناسید

انواع برنج طارم ایرانی
فهرست محتوا

انواع برنج طارم ایرانی چیست؟ برنج یکی از وعده های غذایی پرمصرف در بین ایرانیان است که در اکثر مراسم ها و مهمانی های ایرانیان استفاده می شود. برنج های ایرانی انواع مختلفی دارند، اما یک ویژگی مشترک همه انواع برنج های ایرانی، عطر و طعم فوق العاده آن هاست. در این مقاله می خواهیم انواع برنج طارم ایرانی را به عنوان یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین برنج های ایرانی به شما معرفی کنیم. اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شده اند، به شما کمک می کنند که برنج طارم را بهتر بشناسید.

برنج طارم ایرانی چه ویژگی هایی دارد؟

برنج طارم ایرانی، اولین بار در شهرستان طارم از توابع استان زنجان کشت شد. اما عطر و طعم فوق العاده آن سبب شد که کشت این نوع برنج در استان های شمالی ایران به ویژه استان گیلان (شهرستان فومن) و استان مازندران (شهرستان فریدونکنار) رونق پیدا کند. برنج طارم، برنجی سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها به ویژه ویتامین های گروه B، کربوهیدرات پیچیده، فیبر، اسیدهای چرب غیر اشباع و چربی های نامحلول است. عطر و طعم خارق العاده برنج طارم، آن را به یک برنج پرطرفدار در بین ایرانیان تبدیل کرده است. برنج طارم، برنجی دانه بلند است که بعد از پخت هم به خوبی قد می کشد.

انواع برنج طارم ایرانی چیست؟

مهم ترین انواع برنج طارم ایرانی عبارتند از: برنج طارم صدری، برنج طارم محلی، برنج طارم استخوانی و برنج طارم هاشمی که در ادامه توضیحاتی درباره آن ها ارائه خواهد شد.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

انواع برنج طارم ایرانی

برنج طارم صدری چیست؟

برنج طارم صدری، برنجی است که اغلب در استان گیلان کشت می شود. این نوع برنج را می توان با دانه های سفید و کشیده اش شناخت. بافت دانه های برنج طارم صدری سفت است، همین موضوع باعث می شود که برنج طارم صدری، بعد از پخت ماندگاری بالایی داشته باشد و تا چند ساعت بعد از طبخ، خشک نشود. هم چنین برنج طارم صدری، میزان پروتئین بالایی نسبت به انواع دیگر برنج دارد. این محتوای بالای پروتئین از شفته شدن برنج در هنگام طبخ جلوگیری می کند، بنابراین می توان گفت پخت برنج طارم صدری بسیار آسان است. برنج طارم صدری را می توان برای مصارف خانگی و هم برای رستوران ها به کار برد.

یکی از بهترین انواع برنج طارم صدری، برنج طارم دم سیاه است. برنج طارم دم سیاه، بیشتر در آستانه اشرفیه کشت می شود. دلیل نامگذاری این نوع برنج، نقاط سیاه رنگی است که در دو انتهای شلتوک آن دیده می شود. برنج طارم دم سیاه، نوعی برنج کم محصول و با کیفیت بالاست، به همین خاطر قیمت آن نسبت به انواع دیگر برنج های ایرانی موجود در بازار، قیمت بالاتری دارد.

برنج طارم محلی چیست؟

برنج طارم محلی، دانه هایی متورم و سفید مایل به کرم دارد. برنج طارم محلی را می توان یکی از پرمصرف ترین برنج های ایرانی در نظر گرفت، زیرا این برنج بسیار خوش پخت است. برنج طارم محلی، زمان پخت کوتاهی دارد، بعد از پخت به خوبی قد می کشد. هم چنین برنج طارم محلی، عطر و طعم فوق العاده ای دارد که با ذائقه ایرانیان سازگار است. امروزه برنج طارم محلی، بیشتر در استان مازندران به ویژه شهرستان فریدونکنار کشت می شود.

انواع برنج طارم ایرانی

برنج طارم سنگی

یکی دیگر از انواع برنج طارم ایرانی که در فریدونکنار به صورت گسترده کشت می شود، برنج طارم سنگی است. این نوع برنج به خاطر عطر فوق العاده ای که دارد، به نام برنج طارم عطری هم شناخته می شود. ظاهر برنج طارم سنگی، دانه هایی کشیده و باریک با رنگ سفید مایل به نباتی است. این شکل ظاهری، باعث شده است که این نوع برنج را به نام برنج طارم استخوانی هم بشناسند. برنج طارم عطری، یکی از بهترین انتخاب ها برای پخت برنج مجلسی رستوران هاست، زیرا هم عطر خوبی دارد و می تواند رضایت مشتریان را جلب کند و هم بعد از پخت به خوبی قد می کشد و ظاهر دلپذیری به بشقاب غذا می بخشد.

برنج طارم هاشمی

برنج طارم هاشمی، یکی از مرغوب ترین انواع برنج طارم است. برنج طارم هاشمی که اغلب در استان های گیلان و مازندران کشت می شود، از کنار هم قرار گرفتن برنج هاشمی و برنج طارم به دست می آید. به همین دلیل می توان گفت برنج طارم هاشمی، هم ویژگی های برنج طارم را دارد و هم مانند برنج هاشمی، مقاومت بالایی نسبت به آفات دارد. این ویژگی ها سبب می شود که برنج طارم هاشمی، نسبت به انواع برنج طارم ایرانی، کیفیت و هم چنین قیمت بالاتری داشته باشد.

برنج طارم دیلمانی چیست؟

برنج طارم دیلمانی یکی از انواع برنج های کم محصول است که در گذشته در استان مازندران و به ویژه شهر رامسر کشت می شده است. اما کم بودن بهره وری این نوع برنج طارم، باعث شده است که در حال حاضر، کشت این برنج خیلی طرفدار نداشته باشد.

برنج طارم اهلمی چیست؟

این نوع برنج طارم به تازگی در مرکز و جنوب ایران به ویژه استان های اصفهان، لرستان و فارس کشت می شود. این برنج طارم خوش پخت و خوش خوراک، ویژگی هایی شبیه به برنج های طارم شمال دارد.

برنج طارم رشتی چیست؟

برنج طارم رشتی، برخلاف اسمش در استان مازندران کشت می شود. برنج طارم رشتی را به نام برنج رشتی سرد هم می شناسند. این برنج عطری شبیه به برنج هاشمی دارد.

انواع برنج طارم ایرانی

برنج موسی طارم چیست؟

برنج موسی طارم، یکی از انواع برنج طارم دانه بلند است که بعد از پخت به خوبی ری می کند. قد این نوع برنج بعد از پخت، ممکن است به 13 میلی متر هم برسد. برنج موسی طارم، که به نام موسی طارم سرد گیلان هم شناخته می شود، به طور عمده در شهر بابل کشت می شود، اما در استان گیلان هم کشت این برنج طرفدارانی دارد.

برنج طارم روشن چیست؟

برنج طارم روشن، برنج طارمی است که تحت دست ورزی های آزمایشگاهی قرار گرفته است. این برنج پرمحصول، به آب کمی نیاز دارد و به آفات و حشرات برنج هم مقاوم هست. برنج طارم روشن، هم در استان گیلان و هم در استان مازندران یافت می شود. عطر و طعم آن با ذائقه ایرانیان سازگار است. قیمت این نوع برنج هم، مناسب است، به همین خاطر یک انتخاب مناسب برای مصارف خانگی و هم چنین رستوران ها و تالارها می باشد.

برنج طارم امیری چیست؟

برنج طارم امیری، برنجی دانه بلند و پرمحصول است. عطر و طعم برنج طارم امیری هم مانند سایر انواع برنج طارم ایرانی مطلوب است.

برنج طارم کشت دوم چیست؟

برنج طارم کشت دوم به نام برنج دونج هم نامیده می شود. این نوع برنج، نسبت به کشت اول کم محصول تر است، به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارد. عطر و طعم برنج طارم کشت دوم، نسبت به برنج های طارم کشت اول، بیشتر است.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره انواع برنج طارم ایرانی صحبت کردیم. مهم ترین انواع برنج طارم ایرانی عبارتند از: برنج طارم صدری، برنج طارم محلی، برنج طارم هاشمی، برنج طارم سنگی و غیره که در این مقاله به تفکیک معرفی شده اند. به دلیل عطر و طعم فوق العاده، برنج طارم به یکی از پرطرفدارترین و پرمصرف ترین برنج های ایرانی تبدیل شده است. برنج طارم ایرانی، یک انتخاب مناسب هم برای مصارف خانگی و هم برای رستوران هاست، زیرا به خوبی قد می کشد، طبخ آن آسان است و ماندگاری بالایی دارد.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X