بهترین راه برای پخت برنج ایرانی چیست؟

برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

بهترین راه برای پخت برنج ایرانی چیست؟

برنج ایرانی با کیسه

آیا طرز پخت برنج ایرانی آبکش را می دانید؟ برای تهیه برنج آبکش چه کارهایی باید انجام داد؟ در این مقاله می خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که بهترین طرز پخت برنج ایرانی آبکش چیست. برنج یکی از پرطرفدارترین وعده های غذایی در سفره های ایرانی است. اما ممکن است برای بسیاری از افراد به ویژه آشپزهای مبتدی، پخت برنج آبکش ایرانی دشوار باشد. نوع برنج، تاثیر مهمی در طرز پخت برنج ایرانی دارد. اما برای اینکه بهتر بتوانید، برنج را بپزید، لازم است یک سری نکات را رعایت کنید. به همین خاطر در این مقاله، فوت و فن هایی را بیان می کنیم که به شما کمک می کند بتوانید برنج ایرانی آبکش را به شیوه ای مناسب تهیه کنید و از آشپزی لذت ببرید.

برنج ایرانی فله

طرز پخت برنج ایرانی به صورت آبکش چگونه است؟

بعضی از افراد معتقدند که طرز پخت برنج ایرانی آبکش آسان تر از برنج کته است. انتخاب نوع طبخ برنج، بستگی زیادی به زمان شما، سلیقه و ذائقه تان دارد. برای اینکه بتوانید برنج ایرانی را به شکل آبکش و مانند برنج های رستورانی طبخ کنید، لازم است برنج های خود را به مدت حداقل دو ساعت در آب بخیسانید. مدت زمان لازم برای خیس کردن برنج ایرانی، به نوع برنج بستگی دارد. اما بعد از اینکه برنج ها به حد کافی خیس خوردند، لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • جوشاندن آب

ابتدا یک قابلمه را انتخاب کنید و تقریبا سه چهارم آن را با آب پر کنید. صبر کنید تا آب به خوبی به جوش بیاید. بعضی از افراد عادت دارند در این مرحله، مقداری نمک به آب جوش اضافه می کنند. سعی کنید زیاد نمک به آب اضافه نکنید تا از شور شدن برنج در مراحل بعدی جلوگیری شود.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

  • اضافه کردن برنج

در این مرحله باید برنج خیس خورده را به قابلمه اضافه کنید. یک یا دو بار به آهستگی برنج را هم بزنید. این کار را به آهستگی انجام دهید، زیرا هم زدن زیاد و شدید باعث شکسته شدن دانه های برنج می شود. برای اینکه دانه های برنج بهتر قد بکشند و در حین جوشیدن به هم نچسبند، کمی نمک به آن اضافه کنید. به ازای هر پیمانه برنج، نصف قاشق مرباخوری نمک کافی است.

  • آبکش کردن برنج

بعد از اینکه برنج ها به مقدار مناسب جوشیدند، نوبت به آبکش کردن آن ها می رسد. آشپزهای حرفه ای معمولا برای تشخیص زمان آبکش کردن برنج، از این ترفند استفاده می کنند. یک دانه برنج را بین انگشت اشاره و شست خود قرار دهید و سعی کنید با بخش داخلی انگشت، آن را فشار دهید. اگر با وارد کردن فشار اندک، دانه های برنج خرد شد، یعنی زمان مناسب برای آبکش کردن برنج فرا رسیده است. با توجه به نوع برنج، معمولا بین 8 تا 12 دقیقه زمان لازم است تا برنج آماده آبکشی شود. بدیهی است که برنج های تازه، زودتر به این مرحله می رسند.

  • شستن برنج آبکش

 بعد از آبکش کردن برنج، لازم است برنج ها را با آب سرد کمی بشویید تا نمک اضافه آن گرفته شود. سعی کنید این کار را با مقدار کم آب سرد انجام دهید. دقت کنید که خیلی برنج ها را هم نزنید.

  • دم کردن برنج آبکش

طرز پخت برنج ایرانی به شکل آبکش یکی از روش های محبوب برای طرفداران ته دیگ است. برای اینکه بتوانید یک ته دیگ خوب داشته باشید، ته قابلمه خود را روغن بریزید، مواد انتخابی برای ته دیگ را در ته قابلمه بچینید. از سیب زمینی های حلقه شده، نان لواش و ته چین می توانید برای ته دیگ برنج استفاده کنید. وقتی کمی مواد ته دیگ به ته قابلمه چسبید، برنج های آبکش شده را به قابلمه اضافه کنید و اجازه بدهید که برنج ها با شعله کم، دم بکشند. بعد از اینکه برنج را در قابلمه ریختید، به مدت دو یا سه دقیقه شعله گاز را بالا بزنید تا برنج بخار کند. سپس شعله را کم کنید تا برنج به خوبی دم بکشد. بهتر است از یک پارچه کتان برای دم کشیدن بهتر برنج استفاده کنید.

زمانی که درباره طرز پخت برنج ایرانی صحبت می کنیم، حتما باید به این نکته هم اشاره کنیم که در هنگام ریختن برنج ها در قابلمه، دقت کنید که دانه های برنج به دیواره های قابلمه نچسبد. اگر به آشپزی خانم های خانه دار و آشپزهای حرفه ای دقت کنید، معمولا برنج ها را به شکل گنبدی در وسط قابلمه جمع می کنند. گاهی اوقات روی برنج ها، چند سوراخ هم ایجاد می کنند. این سوراخ ها برای این است که بخار از کف قابلمه راحت تر به سمت بالا حرکت کند و برنج زودتر دم بکشد.

برنج ایرانی پخته شده

زمان لازم برای پخت برنج ایرانی آبکش چقدر است؟

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در طرز پخت برنج ایرانی باید به آن توجه شود، زمان لازم برای طبخ برنج ایرانی است. معمولا بین 40 تا 45 دقیقه زمان لازم است تا برنج دم بکشد. البته نوع برنج هم در طرز پخت برنج ایرانی تاثیر دارد. معمولا برنج های تازه زمان پخت کوتاهتری نسبت به برنج های کهنه دارند.

نکاتی برای بهتر شدن برنج آبکش

در هنگام صحبت درباره طرز پخت برنج ایرانی، لازم است به نکاتی اشاره کنیم که می توانند کیفیت طبخ برنج را افزایش دهند که در ادامه، تعدادی از این فوت و فن های طرز پخت برنج ایرانی به اختصار بیان می شوند.

  1.  یکی از مهم ترین موضوعات این است که در هنگام جوشیدن برنج، کمی آب سرد به آن اضافه کنید. آب سرد باعث می شود که دانه های برنج در حال جوشیدن، دچار شوک شوند و بهتر قد بکشند. به اصطلاح عامیانه، آب سرد باعث می شود که برنج بیشتر ری کند.
  2. یکی دیگر از راهکارهای مفید برای طرز پخت برنج ایرانی، اضافه کردن روغن به برنج است. بعضی از افراد قبل از دم کشیدن برنج، به آن مقداری روغن اضافه می کنند. روغن باعث می شود که دانه های برنج به همدیگر نچسبند و اصطلاحا شفته نشوند. اما اگر هم روغن به برنج اضافه نکردید، نگران نباشید. می توانید بعد از دم کشیدن کامل برنج و قبل از سرو آن، روغن داغ به برنج اضافه کنید.
  3. اگر از آشپزهای حرفه ای در مورد طرز پخت برنج ایرانی پرسیده باشید، ممکن است به شما توصیه کنند که در هنگام جوشیدن برنج، مقدار اندکی آبلیمو یا دوغ به برنج اضافه کنید. این کار باعث می شود که دانه های برنج به هم نچسبند و ظاهر سفیدتری هم داشته باشند. البته این ترفند در هنگام استفاده از برنج های مرغوب، کمتر به کار می رود.
  4. بعضی از افراد در مورد طرز پخت برنج ایرانی توصیه می کنند که در هنگام آبکش کردن برنج، یک قطعه کوچک یخ روی آن بیندازید. این کار باعث می شود که برنج بهتر قد بکشد و بیشتری کند.
برنج ایرانی ممتاز

نتیجه گیری

طرز پخت برنج ایرانی می تواند برای بسیاری از افراد به ویژه آشپزهای مبتدی چالش برانگیز باشد. زیرا پخت برنج ایرانی نسبت به برنج های خارجی دشوارتر است. به همین خاطر، در این مقاله فوت و فن هایی راجع به طرز پخت برنج ایرانی بیان شد. رعایت این فوت و فن ها می تواند به شما کمک کند تا آشپزی بهتری داشته باشید و بتوانید غذاهای لذیذتری را بپزید.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X