برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

تشخیص برنج ایرانی اصل و یکدست از برنج قاطی | چگونه برنج اصل را تشخیص بدهیم؟

تشخیص برنج ایرانی اصل و یکدست از برنج قاطی

تشخیص برنج ایرانی اصل و یکدست از برنج قاطی یکی از دغدغه های اصلی خریداران برنج ایرانی است. از آن جایی که برنج یکی از وعده های غذایی پرطرفدار در بین ایرانیان است، خرید یک برنج اصل و مرغوب، برای مصرف کنندگان یک چالش مهم محسوب می شود. در این مقاله می خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که برنج اصل چه ویژگی هایی دارد و چه راهکارهایی برای تشخیص برنج ایرانی اصل وجود دارد. بنابراین برای اینکه بتوانید یک برنج اصل و یکدست را خریداری کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

چرا تشخیص برنج اصل مهم است؟

برنج یکی از غذاهایی است که در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد و جزء لاینفک سفره های ایرانی محسوب می شود. همه مصرف کنندگان برنج ایرانی می دانند که برنج ایرانی دارای عطر و طعم مطلوب و دلنشینی است. اما متاسفانه در سال های اخیر، برنج ایرانی افزایش قیمت زیادی داشته است، همین موضوع باعث شده است که عده ای از افراد سودجو، برنج های بی کیفیت را با برنج با کیفیت ایرانی مخلوط کنند و آن را به فروش برسانند. بهترین راه برای اینکه بتوانید یک برنج با کیفیت و اصل را خریداری کنید، این است که از فروشگاه های معتبر مثل فروشگاه سبز بهار فارس، خرید خود را انجام دهید. اما لازم روش هایی برای تشخیص برنج ایرانی اصل را هم بدانید.

تشخیص برنج ایرانی اصل و یکدست از برنج قاطی

روش های تشخیص برنج ایرانی اصل و یکدست

در ادامه ترفندهایی برای تشخیص برنج ایرانی اصل به شما آموزش داده می شود که می توانید در هنگام خرید برنج از آن ها استفاده کنید. اما قبل از بررسی این ترفندها، بهتر است توضیحات اندکی درباره برنج اصل و برنج قاطی به اختصار بیان شود.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

برنج قاطی چیست؟

کشاورزان و شالیکاران در زمان کاشت برنج، دانه ها را در مخلوطی از آب و نمک قرار می دهند. دانه های برنج پوک و بی کیفیت، روی آب باقی می مانند و دانه های برنج با کیفیت به خاطر سنگینی که دارند، ته نشین می شوند. اگر در یک برنج، دانه های با کیفیت و بی کیفیت با هم مخلوط شده باشند، به این برنج اصطلاحا برنج قاطی گفته می شود.

برنج اصلی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

انواع مختلفی از برنج های ایرانی وجود دارند که از نظر شکل ظاهری، عطر و طعم با یکدیگر تفاوت دارند. اما یک سری ویژگی های مشترک بین برنج های اصل ایرانی وجود دارد که دانستن آن ها برای تشخیص برنج ایرانی اصل به شما کمک می کند.

تشخیص برنج ایرانی اصل براساس رنگ

برنج های ایرانی اکثرا رنگ سفید متمایل به شیری دارند. اما به طور کلی، برنج های کهنه نسبت به برنج های تازه تیره تر هستند. اگر در هنگام خرید برنج، متوجه تفاوت زیاد بین رنگ دانه های برنج شدید، احتمالا برنج قاطی است. برای اینکه بتوانید برنج های اصل و تقلبی را براساس رنگ آن تشخیص دهید، تعدادی از دانه های برنج را روی یک سطح صاف قرار دهید و نور به آن بتابانید. اگر دانه های شفاف باشند و در مواجهه با نور حالت آینه ای پیدا کنند، نشان دهنده این است که برنجی که انتخاب کرده اید، قاطی است و نباید آن را خریداری کنید.

یک نکته دیگر که در تشخیص برنج ایرانی اصل به شما کمک می کند، این است که برنج های خارجی و تقلبی معمولا بسیار سفید هستند. برنج ایرانی واقعی، رنگی سفید مایل به شیری یا کرم دارد و سفیدی بیش از حد برنج نشان دهنده نامرغوب بودن آن است.

تشخیص برنج ایرانی اصل و یکدست از برنج قاطی

تشخیص برنج ایرانی اصل براساس اندازه دانه

اگر برنجی که قصد خریداری آن را دارید، برنج اصل باشد، باید انتظار داشته باشید که دانه های برنج اندازه و شکل تقریبا یکدستی داشته باشند. اگر متوجه شدید که اندازه دانه ها در یک کیسه برنج با هم خیلی تفاوت دارند، احتمالا برنج قاطی است. هم چنین اگر متوجه شدید که تعداد دانه های شکسته شده یا خرد شده در آن زیاد است، احتمالا نشان دهنده کهنه بودن و نامرغوب بودن برنج است. گاهی اوقات ممکن است فروشندگان برنج لاشه یا نیم دانه را با برنج های کامل مخلوط کنند. بنابراین حتما در هنگام خرید برنج به اندازه دانه های آن دقت کنید.

تشخیص برنج ایرانی اصل براساس میزان خشک بودن برنج

یک معیار برای تشخیص برنج ایرانی اصل، میزان خشک بودن دانه های برنج است. برای اینکه بتوانید در هنگام خرید، میزان خشک بودن دانه های برنج را بسنجید، بهتر است دانه ها را زیر دندان خود گذاشته و فشار دهید. اگر برنج تازه و اصل باشد، نباید به راحتی به حالت پودری در بیاید. یک برنج ایرانی اصل که به خوبی خشک شده باشد، بعد از پخت هم به خوبی قد می کشد و به دلیل خشک بودن، آب کافی در هنگام طبخ جذب می کند و این باعث می شود که برنج اصطلاحا شفته نشود.

تشخیص برنج ایرانی اصل و یکدست از برنج قاطی

تشخیص برنج ایرانی اصل براساس شکل ظاهری

گاهی اوقات ممکن است روی دانه های برنج، لکه های سفیدی مانند ابر وجود داشته باشد. به این لکه های سفید، سفیدک برنج گفته می شود. این سفیدک ها ممکن است به دلیل بارش باران نابهنگام در زمان برداشت برنج، وجود رطوبت در هنگام انبارداری، یا جذب رطوبت در کارخانه به وجود بیایند. اما دلیل وجود سفیدک برنج هر چیزی که باشد، می تواند کیفیت برنج را تحت تاثیر قرار دهد. برنج هایی که دارای سفیدک هستند، بعد از طبخ له می شوند و برنج شفته ایجاد می کنند.

تشخیص برنج ایرانی اصل از روی عطر

برنج های ایرانی اغلب عطر فوق العاده و منحصر به فردی دارند. اما گاهی اوقات بعضی از تولید کنندگان برنج های بی کیفیت را با اضافه کردن مواد معطر به آن ها، به جای برنج های با کیفیت اصل عرضه می کنند. این مواد معطر معمولا به شکل پودری هستند. برای اینکه بتوانید تشخیص بدهید برنجی که می خواهید خریداری کنید، اصل است یا تقلبی، تعدادی دانه برنج را در دهان خود بجوید. اگر برنج ها اصل نباشند، طعم واقعی برنج را در دهان خود احساس نخواهید کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره روش تشخیص برنج ایرانی اصل از برنج تقلبی صحبت کردیم. از آن جایی که برنج یک وعده غذایی پرطرفدار بین ایرانیان است، خرید برنج اصلی و با کیفیت تبدیل به یکی از چالش های مهم خریداران شده است. در این مقاله درباره معیارها و ویژگی هایی صحبت کردیم که به شما کمک می کند برنج ایرانی اصل را شناسایی کنید. با دانستن این ویژگی ها می توانید در هنگام خرید برنج ایرانی، به راحتی برنج اصل و تقلبی را از هم تشخیص دهید و یک خرید مطمئن داشته باشید.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X