برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

خواص تخمه کدو در طب سنتی | خواص شگفت انگیز تخمه کدو برای سلامتی

خواص تخمه کدو در طب سنتی

خواص تخمه کدو در طب سنتی را می دانید؟ این سوالی است که در این مقاله می خواهیم به آن پاسخ دهیم. خواص تخمه کدو در طب سنتی از دیرباز، مورد توجه طرفداران این حوزه بوده است. زیرا، خواص تخمه کدو در طب سنتی هم برای پیشگیری از بیماری ها کاربرد دارد و هم برای درمان. به همین خاطر هم هست که متخصصان و پزشکان طب سنتی، همواره توصیه می کنند که از خواص تخمه کدو در طب سنتی نباید غافل شد.

برای اینکه بهتر بتوانید در مورد خواص تخمه کدو در طب سنتی آگاهی پیدا کنید، در این مقاله، درباره خواص تخمه کدو، به ویژه خواص تخمه کدو بوداده صحبت خواهیم کرد. هم چنین در مورد میزان مجاز مصرف تخمه کدو اطلاعاتی را ارائه خواهیم داد تا بتوانید از عوارض مصرف بیش از حد آن در امان بمانید. دانستن این اطلاعات به شما کمک می کند که بتوانید یک الگوی صحیح برای مصرف تخمه کدو را برای خود ایجاد کنید تا از خواص تخمه کدو در طب سنتی هم به درستی بهره مند شوید.

خواص تخمه کدو در طب سنتی چیست؟

برای اینکه خواص تخمه کدو در طب سنتی را بهتر بشناسید، لازم است ابتدا کمی درباره ویژگی های تخمه کدو، اطلاعاتی به دست بیاورید. یکی از موضوعاتی که در طب سنتی حائز اهمیت است، دانستن طبع مواد غذایی است. خواص تخمه کدو در طب سنتی هم وابسته به طبع آن است. طبع تخمه کدو سرد و تر است. به همین خاطر مصرف آن برای کسانی که گرم مزاج هستند، توصیه می شود. زیرا به خنک و مرطوب شدن بدن آن ها کمک می کند.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

علاوه بر اصلاح طبع برای افراد گرم مزاج، خواص تخمه کدو در طب سنتی می تواند افراد مختلفی را در بر بگیرد. به همین خاطر، در ادامه درباره خواص تخمه کدو در طب سنتی به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

خواص تخمه کدو در طب سنتی

خواص تخمه کدو خام برای پروستات

یکی از خواص تخمه کدو در طب سنتی، پیشگیری از بروز بیماری های دستگاه ادراری است. پزشکان طب سنتی همواره توصیه می کنند که مردان باید از تخمه کدو در رژیم غذایی خود استفاده کنند. زیرا، یکی از مهم ترین خواص تخمه کدو برای مردان، پیشگیری از بروز بیماری های مربوط به پروستات است. هم چنین مصرف تخمه کدو، می تواند علائم بیماری BHP را در مردان کاهش دهد. BHP یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات، بیماری است که باعث تورم پروستات و ایجاد اختلال در دفع ادرار می شود. اما اگر مردان از خواص تخمه کدو در طب سنتی بهره مند شوند، علائم این بیماری کاهش پیدا می کند و درمان آن ها سریعتر صورت می گیرد.

علاوه بر خواص تخمه کدو خام برای پروستات که به آن ها اشاره شد، مصرف تخمه کدو برای سلامت دستگاه ادراری در زنان هم مفید است. یکی از خواص تخمه کدو در طب سنتی، کاهش احتمال عفونت های ادراری و مثانه در زنان است.

خواص تخمه کدو در طب سنتی برای زنان به ویژه در خانم های باردار، اهمیت بیشتری پیدا می کند، زیرا در خانم های باردار، عفونت ادراری یک عارضه شایع است. از طرفی، مصرف داروهای شیمیایی در دوران بارداری، محدودیت های زیادی دارد. به همین دلیل هم هست که خواص تخمه کدو در طب سنتی برای کاهش عفونت های ادراری و مثانه در خانم های باردار مهم است.

خواص تخمه کدو برای لاغری

بسیاری از افراد معتقدند که برای لاغری، باید از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کنند تا بتوانند به وزن ایده آل خود برسند. برای بعضی از این افراد، رژیم غذایی اصولی، به معنای بهره گیری از خواص و فواید مواد غذایی طبیعی می باشد. به همین خاطر هم هست که یکی از خواص تخمه کدو در طب سنتی که این روزها مورد توجه قرار گرفته است، نقش تخمه کدو، خواه به صورت خام باشد یا بوداده، در لاغری و کاهش وزن است.

یکی از خواص تخمه کدو بوداده، تامین انرژی برای فعالیت های حیاتی بدن است. اگر شما از تخمه کدو استفاده کنید، به ویژه در وعده صبحانه یا میان وعده صبحگاهی، در طول روز انرژی کافی خواهید داشت و از ارزش غذایی این دانه ها هم بهره مند خواهید شد.

خواص تخمه کدو برای معده

یکی دیگر از خواص تخمه کدو در طب سنتی، تاثیری است که مصرف تخمه کدو روی دستگاه گوارش بدن دارد. به طور کلی، تخمه کدو سرشار از ماده معدنی روی (zinc) است. این ماده معدنی نقش مهمی در فعالیت آنزیم های دستگاه گوارش بدن دارد. هم چنین وجود ویتامین های B می تواند به تقویت حرکات روده و هضم بهتر غذا کمک کند. اما اگر می خواهید از خواص تخمه کدو برای معده بهره مند شوید، حتما باید میزان مصرف تخمه کدو در روز را رعایت کنید. زیرا مصرف بیش از حد تخمه کدو، می تواند باعث ایجاد نفخ در معده شود.

خواص تخمه کدو برای سلامت قلب

یکی از خواص تخمه کدو در طب سنتی، خاصیت مصرف تخمه کدو در کاهش فشار خون است. اسیدهای چرب غیراشباعی که در تخمه کدو وجود دارد، می تواند باعث جلوگیری از انسداد عروق و شریان ها و هم چنین کاهش کلسترول خون و کاهش فشار خون در بدن شود. عنصر منیزیم هم که به فراوانی در تخمه کدو یافت می شود، تنظیم کننده فشار خون بدن است.

خواص تخمه کدو برای سلامت پوست

خواص تخمه کدو در طب سنتی، فقط محدود به مصارف خوراکی این دانه نیست. بلکه، مصرف غیرخوراکی تخمه کدو، به شکل روغن تخمه کدو می تواند روی سلامت پوست و مو هم تاثیرگذار باشد. تخمه کدو سرشار از روی و اسیدهای چرب غیراشباع است که به شادابی پوست، استحکام مو و کاهش ریزش مو کمک می کنند.

خواص تخمه کدو برای رفع بی خوابی

افرادی که طرفدار طب سنتی هستند، ترجیح می دهند به جای استفاده از داروهای شیمیایی برای رفع بی خوابی، از مواد غذایی استفاده کنند که کیفیت خواب آن ها را ارتقا می دهد. یکی از این دانه ها، تخمه کدو است. خواص تخمه کدو در طب سنتی این ادعا را تایید کرده است که مصرف تخمه کدو قبل از خواب می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. تخمه کدو دارای اسید آمینه تریپتوفان است. این اسید آمینه در تعیین کیفیت و مدت خواب، نقش مهمی را ایفا می کند. هم چنین عنصر سلنیم که در تخمه کدو به وفور یافت می شود، می تواند میزان استرس و اضطراب را در بدن کاهش دهد. کاهش اضطراب، نقش مهمی در خواب بهتر دارد.

خواص تخمه کدو در طب سنتی

چرا مصرف تخمه کدو برای بدن لازم است؟

برای بهره مندی از خواص تخمه کدو می توانید آن را به صورت خام یا بوداده استفاده کنید. با تعدادی از خواص تخمه کدو بوداده تا اینجا آشنا شدید، اما در این بخش می خواهیم درباره ویژگی های تخمه کدو با جزئیات بیشتری صحبت کنیم.

خواص تخمه کدو در طب سنتی چیست؟

تخمه کدو، دانه های سبز رنگ با پوشش سفید هستند که به شکل بیضی دیده می شوند. تخمه کدو، از کدو حلوایی یا کدو تنبل به دست می آید. این دانه های خوش طعم که می توان آن ها را به صورت خام یا بوداده استفاده کرد، برای بدن فواید زیادی دارند. خواص تخمه کدو بوداده و خام، معمولا تفاوت زیادی با هم ندارند.

یکی از خواص تخمه کدو در طب سنتی این است که تخمه کدو سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. مواد معدنی موجود در تخمه کدو، شامل آهن، منیزیم، روی، مس، سلنیم و پتاسیم است. هم چنین در تخمه کدو، ویتامین ها به ویژه ویتامین B و ویتامین E به فراوانی یافت می شود.

یکی دیگر از اجزای تخمه کدو که خواص تخمه کدو در طب سنتی را ایجاد می کند، اسیدهای چرب غیر اشباع است. این اسیدهای چرب کلسترول خون را کاهش می دهند. خطر تصلب شرائین و به دنبال آن بروز سکته قلبی را به میزان چشمگیری کم می کنند. مهم ترین اسیدهای چرب غیر اشباعی که در تخمه کدو یافت می شوند، اسید لینولنیک و اسید لینولئیک هستند.

خواص تخمه کدو بوداده با تخمه کدو خام چه فرقی دارد؟

به طور کلی خواص تخمه کدو بوداده و تخمه کدو خام، شباهت های زیادی به هم دارند. اما علیرغم این شباهت ها، در یک مورد تفاوت بین خواص تخمه کدو بوداده و خام وجود دارد و آن هم خواص آنتی اکسیدانی است. به دلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی گفته می شود که یکی از خواص تخمه کدو در طب سنتی، پیشگیری از بروز سرطان و عفونت در بدن است. ترکیبات آنتی اکسیدانی ترکیباتی هستند که می توانند رادیکال های آزاد را در بدن از بین ببرند. رادیکال های آزاد، به دلیل مصرف بی رویه مواد غذایی فرآوری شده، سیگار کشیدن، آلودگی هوا یا بیماری های زمینه ای به وجود می آیند. به واسطه حذف رادیکال های آزاد  از بدن، سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها و هم چنین از بین بردن سلول های سرطانی مستعدتر می شود.

تخمه کدو خام بهتر است یا بو داده؟

برای تهیه تخمه کدو بوداده، ابتدا دانه ها را در آب شور و سپس در آب شیرین غوطه ور می سازند. در مرحله بعد، این تخمه ها روی حرارت بسیار کم، تفت داده می شوند تا به اصطلاح بوداده شوند. مطالعات روی خواص تخمه کدو در طب سنتی بین تخمه کدو خام و بوداده، تفاوت چندانی را نشان نداده است. اما نباید این نکته را هم فراموش کرد که حرارت باعث از بین رفتن بخشی از خواص آنتی اکسیدانی تخمه کدو بوداده می شود. بنابراین، در انتخاب بین تخمه کدو بوداده و خام، باید به کمتر بودن خواص آنتی اکسیدانی تخمه کدو بوداده توجه شود.

خواص تخمه کدو در طب سنتی

میزان مصرف تخمه کدو در روز چقدر است؟

برای بهره مندی از خواص تخمه کدو در طب سنتی، باید بهترین زمان و میزان مجاز آن را هم رعایت کنید. بهترین زمان برای مصرف تخمه کدو، میان وعده صبحانه است. اگر شما روز خود را با دو قاشق غذاخوری تخمه کدو آغاز کنید، هم انرژی بیشتری خواهید داشت و هم از خواص تخمه کدو بهره مند می شوید.

ممکن است بخواهید از خواص تخمه کدو در طب سنتی برای رفع بی خوابی کمک بگیرید، در این صورت توصیه می شود یک ساعت قبل از یک قاشق غذاخوری تخمه کدو میل کنید.

عوارض جانبی مصرف تخمه کدو چیست؟

به طور کلی، مصرف دانه های گیاهی و ارگانیک، عوارض جانبی خاصی ندارند. اما این ادعا در صورتی درست است که در مصرف تخمه کدو، زیاده روی نکنید. عدم رعایت میزان مصرف تخمه کدو در روز، می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی در شما شود. یکی از مهم ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد تخمه کدو، احساس نفخ و دل پیچه می باشد.

بعضی از افراد هم هستند که ممکن است به تخمه کدو حساسیت داشته باشند. اگر این افراد از تخمه کدو استفاده کنند، علائمی مثل سرفه، تنگی نفس، خارش و واکنش های پوستی را بروز می دهند. اگر سابقه حساسیت به تخمه کدو را دارید، نسبت به مصرف این دانه احتیاط لازم را به خرج بدهید.

نتیجه گیری

تخمه کدو، یکی از محبوب ترین آجیل ها بین ایرانیان است. این دانه خوش طعم و خوشمزه، خواص زیادی هم برای سلامتی انسان دارد. از دیرباز، خواص تخمه کدو در طب سنتی همواره مورد توجه بوده است. زیرا خواص تخمه کدو بوداده یا خام، برای همه رده های سنی، حائز اهمیت است. به همین خاطر در این مقاله، درباره خواص تخمه کدو در طب سنتی صحبت کردیم. نباید این نکته را هم فراموش کرد که علیرغم خواص فراوانی که تخمه کدو برای سلامتی دارد، مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی هم برای بدن ایجاد کند. به همین خاطر، یکی دیگر از موضوعاتی که در این مقاله به آن پرداخته شد، میزان مصرف تخمه کدو در روز بود. مطالعه این مقاله، اطلاعاتی را درباره خواص تخمه کدو در طب سنتی به شما می دهد. این اطلاعات کمک می کند که بتوانید از این ماده غذایی در تغذیه روزانه خود استفاده کنید و از خواص بی نظیر آن برای سلامتی بهره مند شوید.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X