برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

کلیدی ترین راهکارها برای وانرفتن برنج | دستورالعمل هایی برای آشپزها

وانرفتن برنج

وانرفتن برنج یک دغدغه مهم برای آشپزها و خانم های خانه دار است. تصور کنید که می خواهید برای یک مهمانی خانوادگی غذا بپزید یا آشپز یک رستوران هستید. وانرفتن برنج در چنین شرایطی بسیار مهم است و باید بتوانید برنج را به گونه ای بپزید که به اصطلاح شفته نشود. در این مقاله می خواهیم درباره کلیدی ترین راهکارها برای وانرفتن برنج صحبت کنیم. خواندن این مقاله به شما کمک می کند که بتوانید آشپزی آسان و راحتی را تجربه کنید.

وانرفتن برنج به چه عواملی بستگی دارد؟

ممکن است شما هم تجربه پخت برنج شفته یا وارفته را داشته باشید. این اتفاق معمولا برای آشپزهای تازه کار می افتد. بنابراین دانستن راهکارهای کلیدی برای وانرفتن برنج می تواند برای آشپزها بسیار مفید باشد. گاهی اوقات شفته شدن برنج به دلیل نوع برنج می باشد. معمولا تغییر نوع برنج به ویژه در مورد برنج های ایرانی باعث وارفتن برنج می شود. اما رعایت زمان طبخ و استفاده از میزان مناسب آب برای خیساندن برنج، می تواند به وانرفتن برنج کمک کند.

راهکارهای کلیدی برای وانرفتن برنج چیست؟

از آن جایی که برنج یک وعده غذایی محبوب و پرطرفدار بین ایرانیان است، طبخ برنج مهارتی است که برای آشپزهای حرفه ای و خانم های خانه دار لازم است. برای اینکه بتوانید در هنگام طبخ برنج، از وارفتن آن جلوگیری کنید، بهتر است راهکارهای زیر را به کار بگیرید:

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

برای وانرفتن برنج، آن را در آب نمک بخیسانید

توصیه می شود قبل از طبخ برنج، به مدت حداقل یک یا دو ساعت، برنج را در آب نمک بخیسانید. این کار باعث می شود که دانه های برنج از هم جدا شوند و در هنگام طبخ، شفته نشوند. اگر می خواهید برنج را آبکش کنید، بهتر است به ازای هر یک پیمانه برنج، یک قاشق نمک به آب اضافه کنید. اما اگر قصد دارید برنج را به شکل کته بپزید، به ازای هر دو پیمانه برنج، یک قاشق نمک بریزید.

برای وانرفتن برنج در هنگام طبخ، ظرف مناسبی انتخاب کنید

یکی از ویژگی های برنج ها به ویژه برنج ایرانی این است که بعد از پخت، حجم زیادی پیدا می کنند. اگر می خواهید برنج تان وا نرود، حتما قابلمه مناسبی برای طبخ برنج انتخاب کنید. بعضی از آشپزها معتقدند اضافه کردن مقداری آب سرد به برنج در حال جوشیدن، باعث می شود برنج بیشتر قد بکشد. اگر می خواهید از این ترفند استفاده کنید، حتما حواستان به اندازه قابلمه ای که انتخاب کرده اید، باشد.

وانرفتن برنج

برای وانرفتن برنج، آبکشی را به موقع انجام دهید

آبکشی به موقع، یکی از مهم ترین عوامل برای وانرفتن برنج است. زمانی که برنج تا حدودی نرم شده و قد کشیده است، بهترین زمان برای آبکشی است. اگر برنج بیش از حد جوشیده باشد، حالت شل و چسبنده پیدا می کند و احتمال اینکه شفته شود، بسیار زیاد می شود. برای اینکه متوجه شوید زمان مناسب برای آبکشی، چه زمانی است بهتر است یک دانه برنج را بین دو انگشت خود فشار بدهید. اگر این فشار اندک باعث له شدن برنج شد، به این معنی است که زمان آبکشی برنج فرا رسیده است.

برای وانرفتن برنج، به آن روغن اضافه کنید

اضافه کردن روغن هم می تواند یک راه حل مفید برای وانرفتن برنج باشد. اگر می خواهید برنج را کته کنید، یک یا دو قاشق روغن به آب در حال جوش اضافه کنید. اگر قصد دارید برنج را به صورت آبکش بپزید، روغن را در زمان نزدیک به آبکش کردن به برنج اضافه کنید.

برای وانرفتن برنج، آن را با آب ولرم بشویید

سعی کنید برای وانرفتن برنج، از آب ولرم استفاده کنید. اگر در هنگام آبکش کردن، برنج را با آب سرد بشویید، هم از قد کشیدن برنج جلوگیری می شود و هم احتمال شفته شدن آن بیشتر می شود. بنابراین سعی کنید برنج را با آبی آبکش کنید که خیلی سرد نباشد.

برای وانرفتن برنج، تنظیم شعله گاز مهم است

اگر می خواهید برنج را آبکش کنید، قابلمه مناسب (که حاوی مقدار کافی نمک هم هست) را روی شعله قرار دهید و حرارت را زیاد کنید. این کار باعث می شود که آب به سرعت تبخیر شود و دانه های برنج رطوبت را بیش از حد در خود ذخیره نکنند. اما اگر می خواهید برنج کته بپزید، شعله را کم کنید تا برنج با آب دارای نمک و روغن به خوبی بپزد. حواستان باشد که مقدار آب اضافه شده برای برنج کته را به درستی تنظیم کنید.

برای وانرفتن برنج، از پارچه دمی استفاده کنید

وقتی برنج را بدون پارچه دمی طبخ می کنید، رطوبت تبخیر شده از درب قابلمه دوباره به روی دانه های برنج می ریزد و این کار باعث می شود که برنج آب بیشتری به خود جذب کند و شفته شود. اما اگر برای پخت برنج از پارچه دمی مناسب استفاده کنید، این پارچه رطوبت را به خود جذب می کند و از وا رفتن برنج جلوگیری می کند.

وانرفتن برنج

اگر برنج شفته شد، چه کار کنیم؟

شفته شدن برنج معمولا زمانی اتفاق می افتد که برنج بیش از حد جوشیده باشد یا مقدار آب موجود در قابلمه زیاد باشد. اگر ظرف کوچکی برای طبخ برنج انتخاب کرده باشید، هم احتمال دارد که برنج شما شفته شود. اگر علیرغم استفاده از همه راهکارهای کلیدی برای وانرفتن برنج، باز هم احساس کردید که برنج شفته شده است، می توانید در هنگام جوشیدن یک یا دو قاشق آبلیمو به آن اضافه کنید تا جلوی شفته شدن آن را بگیرد. اگر احساس کردید آب برنج زیاد است، درب قابلمه را باز بگذارید و شعله را زیاد کنید تا این آب اضافه تبخیر شود.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره کلیدی ترین راهکارها برای وانرفتن برنج صحبت کردیم. وانرفتن برنج به نوع برنج، اندازه ظرف، میزان آب استفاده شده و دمای طبخ آن بستگی دارد. مقدار آب مورد نیاز و روش پخت، برای طبخ برنج های مختلف، به ویژه برنج های ایرانی در مقایسه با برنج های خارجی، متفاوت است. برای اینکه بتوانید برنج را به گونه ای مطلوب بپزید و از وارفتن آن جلوگیری کنید، بهتر است توصیه های این مقاله را به دقت انجام دهید. کلیدی ترین راهکارها برای وانرفتن برنج در این مقاله ارائه شده است.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X