برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه | همه چیز درباره برنج ایرانی نیم دانه

طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه

طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه چگونه است؟ طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه با انواع دیگر برنج های ایرانی چه تفاوتی دارد؟ این ها سوالاتی هستند که در این مقاله می خواهیم به آن پاسخ بدهیم. برای اینکه بهتر بتوانید طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه را یاد بگیرید، بهتر است اول کمی با این نوع برنج آشنا شوید. به همین خاطر در این نوشتار به شما خواهیم گفت که برنج نیم دانه چیست و چه کاربردهایی دارد. بعد از آشنایی با این نوع برنج، فوت و فن های مربوط به طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه را به شما آموزش خواهیم داد.

برنج نیم دانه چیست؟

برنج نیم دانه در حقیقت برنج هایی هستند که در فرآیند برنج کوبی شکسته شده اند. بنابراین می توان گفت برنج نیم دانه ایرانی از نظر طعم، عطر و کیفیت با برنج کامل هیچ تفاوتی ندارد. تنها تفاوت در این است که اندازه برنج نیم دانه ایرانی، از برنج کامل کوچکتر است.

انواع برنج نیم دانه ایرانی چیست؟

برنج نیم دانه ایرانی را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

برنج نیم دانه رقم کیفی

برنج نیم دانه ایرانی رقم کیفی، از برنج های مرغوب ایرانی مثل برنج طارم و برنج هاشمی به دست می آیند. همان طور که اشاره شد، برنج نیم دانه عطر، طعم و کیفیتی مشابه با برنج دانه کامل دارد. بنابراین می توان گفت برنج نیم دانه رقم کیفی هم عطر و طعم منحصر به فردی دارد و هم بعد از پخت خشک نمی شود.

طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه

برنج نیم دانه رقم پرمحصول

برنج نیم دانه رقم پرمحصول، انواعی از برنج هستند که محصول زیادی دارند ولی عطر و طعم آن ها نسبت به برنج ایرانی نیم دانه رقم کیفی پایین تر است. برنج نیم دانه رقم پرمحصول عمدتا از برنج فجر، شیرودی و ندا به دست می آید. قیمت این نوع برنج ایرانی نیم دانه، نسبت به برنج نیم دانه رقم کیفی پایین تر است.

طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه چگونه است؟

طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه می تواند بسته به کاربردی که دارد انتخاب شود. برنج ایرانی نیم دانه را می توان هم به شکل کته و هم به شکل آبکش طبخ کرد که در ادامه درباره این دو روش توضیحاتی ارائه می گردد.

طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه به روش کته

برای اینکه بتوانید برنج ایرانی نیم دانه را به روش کته آماده کنید، بهتر است بعد از شستن برنج، آن ها را به مدت یک الی دو ساعت در آب بخیسانید. سپس برنج ها را در یک قابلمه با اندازه مناسب قرار دهید. روی آن ها آب بریزید، به نحوی که سطح آب به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج نیم دانه باشد. اضافه کردن مقداری نمک و روغن می تواند به پخت بهتر برنج نیم دانه کمک کند. شعله گاز را بالا ببرید تا آب برنج به طور کامل تبخیر شود، سپس یک دمکنی پارچه ای را روی درب قابلمه قرار دهید و اجازه دهید که برنج نیم دانه به مدت 30 الی 40 دقیقه با شعله ملایم دم بکشد.

یک تفاوت در طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه با برنج کامل وجود دارد و آن هم این است که برنج نیم دانه، بعد از پخت قد نمی کشد اما لعاب زیادی ایجاد می کند. به همین خاطر ممکن است شکل ظاهری آن برای همه افراد مطلوب نباشد. دلیل اینکه این نوع برنج طرفداران کمتری دارد، همین تفاوت در شکل ظاهری برنج بعد از طبخ است.

طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه

طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه به روش آبکش

برای اینکه بتوانید برنج ایرانی نیم دانه را به روش آبکش بپزید، لازم است که برنج ها را بعد از شست شو به مدت دو الی سه ساعت در آب بخیسانید. سپس یک قابلمه با اندازه مناسب را بردارید، مقداری آب و نمک به آن افزوده و روی شعله قرار دهید تا آب به طور کامل به جوش بیاید. سپس برنج نیم دانه را به آن اضافه کنید و کمی صبر کنید تا دانه های برنج اندکی نرم شوند. دقت کنید که برنج نیم دانه در هنگام طبخ، لعاب زیادی تولید می کند. اگر به موقع این برنج را آبکش نکنید، ممکن است شفته شود و نتوانید از آن استفاده کنید.

بعد از اینکه برنج را آبکش کردید، حالا نوبت به دم کردن آن می رسد. مقداری روغن در ته قابلمه بریزید، می توانید ته قابلمه را با سیب زمینی یا یک تکه نان بپوشانید تا ته دیگ خوشمزه ای هم داشته باشید. کمی شعله را بالا ببرید تا سیب زمینی  ها به ته قابلمه بچسبند و سپس برنج را به آن اضافه کنید. بعضی از افراد عادت دارند روی برنج با ته قاشق چند سوراخ ایجاد می کنند. این کار باعث می شود که بخار راحت تر از بین دانه های برنج عبور کند و برنج راحت تر دم بکشد. استفاده از یک دمکنی پارچه ای می تواند به طبخ بهتر برنج ایرانی نیم دانه کمک کند.

برنج ایرانی نیم دانه چه کاربردی دارد؟

همان طور که اشاره شد، طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه بستگی زیادی به کاربرد آن دارد. علاوه بر پخت برنج نیم دانه به شکل آبکش و کته، برنج نیم دانه کاربردهای دیگری هم دارد که براساس شکل ظاهری آن ها تعریف می شود. در ادامه درباره مهم ترین این نوع کاربردها مطالبی ارائه می گردد.

برنج ایرانی نیم دانه درشت

برنج نیم دانه ایرانی درشت، تقریبا اندازه ای نصف برنج کامل دارد. این نوع برنج را می توان برای مصارف خانگی به کار برد. این نوع برنج را به نام برنج سرلاشه هم می شناسند. بهتر است برنج نیم دانه ایرانی درشت را به روش آبکش طبخ کنید.

برنج ایرانی نیم دانه متوسط

برنج نیم دانه ایرانی متوسط که به نام برنج چهارپاره هم شناخته می شود، برنجی است که اندازه آن یک سوم برنج معمولی است. این نوع برنج ها معمولا برای آش، سوپ یا شله زرد مناسب هستند. اغلب غذاهای نذری، با برنج نیم دانه متوسط طبخ می شوند. طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه متوسط بهتر است کته باشد، زیرا به خوبی لعاب می دهد و می تواند حجم غذا را بیشتر کند.

طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه

برنج ایرانی نیم دانه ریز

برنج ایرانی نیم دانه ریز، اندازه ای تقریبا یک چهارم دانه برنج معمولی دارند. با این حال کاربردهای بسیار گسترده ای برای این نوع وجود دارد. برنج ایرانی نیم دانه ریز را می توان در طبخ غذای کودک مثل فرنی به کار برد. برای تهیه شیرینی ها، بیسکویت و هم چنین سوشی، برنج ایرانی نیم دانه ریز انتخاب مناسبی است.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره طرز پخت برنج ایرانی نیم دانه صحبت کردیم. برنج ایرانی نیم دانه، برنجی است که از شکسته شدن دانه های برنج در حین فرآیند برنج کوبی و بسته بندی به دست می آید. این نوع برنج ها ممکن است برنج های رقم کیفی یا رقم پرمحصول باشند. هم چنین برنج های نیم دانه ایرانی را می توان براساس اندازه به برنج های نیم دانه درشت، نیم دانه متوسط و نیم دانه ریز تقسیم بندی کرد. برنج های نیم دانه ایرانی را می توان به شکل کته و آبکش طبخ کرد. این برنج ها هم مصارف خانگی دارند و هم می توان برای تهیه آش، سوپ، شله زرد، فرنی و شیرینی یا بیسکویت استفاده کرد.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X