برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم

شاید برایتان پیش آمده باشد که هنگام خرید مواد غذایی گوناگون با دانه‌های گیاهی کوچکی روی آن‌ها مواجه شده باشید که در اصل همان دانه‌های کنجد هستند. دانه‌های این گیاه در سه رنگ قهوه‌ای، سفید و سیاه در بازار موجود است که هرکدام عطروطعم ویژه خود را دارند.

آیا تابه‌حال شده به این فکر کرده باشید که گیاه کنجد دارای چه خواصی است؟ آیا گیاه کنجد در مصرف روزانه شما جایگاهی دارد؟ آیا می‌دانید کنجد را چگونه باید مصرف کنید تا بیشترین خواص و کمترین ضرر را برای شما به همراه داشته باشد؟ آیا می‌دانید باید کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟ در این مطلب سعی کرده‌ایم از انواع سه‌گانه کنجد، کنجد سیاه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا به‌تمامی این سوالات پاسخ‌ گوییم و بیشتر درباره فواید و مضرات کنجد سیاه اطلاعات کسب کنید.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم

کنجد سیاه همان سیاه دانه است؟

شاید بارها هنگام برخورد با کنجد سیاه خیال کرده باشید که این دانه‌ها همان سیاه دانه هستند. اما باید بدانید که گیاه کنجد، جزو گیاهان دوقسمتی یا دو لبه‌ای بوده که رشد آن به یک متر ارتفاع نیز می‌رسد. از دانه‌های کنجد سیاه می‌توان روغن استخراج کرد و در موارد گوناگونی از آن استفاده کرد.

سیاه دانه را شونیز هم می‌نامند که جزو دسته‌بندی گل‌ها قرار می‌گیرد و به‌عنوان یک عصاره یا ادویه قابل مصرف است. برای استفاده از خواص و جنبه دارویی سیاه دانه، می‌توان آن را با آب ترکیب کرده و مصرف کرد. هرچند که این ترکیب، جنبه خوراکی نداشته؛ اما خواص دارویی بسیاری در خود دارد.

شناخت بیشتر سیاه دانه

به‌طورکلی مشخصات ویژه‌ای برای توصیف سیاه دانه وجود ندارد و تنها با مصرف زیاد آن می‌توان سیاه دانه را از کنجد سیاه تشخیص داد. این دانه بیشتر به‌صورت پودر و عصاره در غذاها استفاده می‌شود که طعم تلخی دارد و نوعی ادویه یا طعم‌دهنده به‌حساب می‌آید. مواد معدنی و ویتامین‌های گوناگونی در سیاه دانه موجود است که قابل مصرف برای درمان و معالجه برخی بیماری‌ها است. مانند بیماری‌هایی مرتبط با عروق بدن. دانه‌های این گیاه از پیشرفت بیماری‌هایی نظیر دیابت و سل جلوگیری می‌کند. این دانه را حتی برای جلوگیری از پیری زودرس و جوانی و شادابی پوست و مو می‌توان استفاده کرد.

همچنین استفاده از سیاه دانه قادر به تقویت و سیستم دفاعی بدن بوده مقامت آن را در برابر بیماری‌های خواص بالا می‌برد. اگر می‌خواهید از خواص سیاه دانه استفاده کنید، بهتر است آن را به‌عنوان یک دم‌نوش جوشانده و مورداستفاده قرار دهید.

ارزش غذایی و مواد معدنی موجود در کنجد سیاه

برخی از مواد غذایی موجود در کنجد سیاه عبارتند از:

  • منیزیم
  • کلسیم
  • زینک
  • مس
  • فیبر
  • انواع ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین b و E
  • تیامین و سسامین

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم

فواید و مضرات کنجد سیاه

کنجد سیاه گیاهی است به طور طبیعی کاشته می‌شود. با ما همراه باشید تا علاوه بر ذکر این نکته که کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم از فواید و مضرات کنجد سیاه بیشتر صحبت کنیم.

فواید کنجد سیاه:

  • برای جلوگیری از افسردگی و کاهش استرس کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟
  • برای جوانی و شادابی پوست و مو کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟
  • برای درمان کم‌خوابی یا بی‌خوابی کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟
  • جلوگیری از بیماری پوکی ‌استخوان و درد مفاصل
  • تاثیری مستقیم بر روی دستگاه و سیستم گوارش بدن
  • تنظیم فشارخون و عروق در بدن
  • جلوگیری و درمان دردهای مرتبط با آرتروز

مضرات کنجد سیاه:

  • ریزش مو و لکه‌های پوستی
  • ایجاد آلرژی و حساسیت‌های مزمن
  • مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ
  • وزن نامتناسب

برای جلوگیری از افسردگی و کاهش استرس کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟

یکی از عوامل به‌وجودآمدن استرس، کمبود یا پایین‌بودن مقدار منیزیم در بدن است که ممکن است این کمبود گاهی حتی منجر به افسردگی شود.

کنجد سیاه سرشار از منیزیم بوده و به همین دلیل با مصرف آن می‌توان تا حد زیادی میزان استرس و اضطراب را از بین برد.

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم تا از ابتلا به افسردگی جلوگیری کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بهتر است روزانه در وعده صبحانه از نان‌هایی استفاده کنید که روی آن‌ها کنجد سیاه وجود دارد و یا به میزان مجاز همراه با پنیر مصرف کنید.

برای جوانی و شادابی پوست و مو کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟

گفتیم یکی از مواد معدنی موجود در کنجد سیاه، کلسیم و ویتامین‌ها هستند که همین مواد معدنی و مغذی بزرگ‌ترین عامل برای به تعویق‌انداختن پیری زودرس و عوامل ناشی از آن می‌شوند.

ویتامین b از پوست در برابر تابش نور خورشید و اشعه آن محافظت می‌کند. وجود پروتئین در کنجد سیاه باعث تقویت مو و درخشندگی آن می‌شود.

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم تا پوستی جوان و موهای سالمی داشته باشیم؟

می‌توانید دانه‌های کنجد سیاه را له کرده و همراه با ماست یا مواد غذایی دیگر مصرف کنید پوستی شفاف داشته باشید. البته می‌توانید از روغن کنجد نیز برای شادابی و سلامت موهای خود بهره ببرید.

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم

برای درمان کم‌خوابی یا بی‌خوابی کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟

وجود منیزیم در بدن تاثیر زیادی در کیفیت خواب دارد و کمبود آن علاوه بر ایجاد استرس و افسردگی می‌تواند بی‌خوابی یا بدخوابی را به همراه داشته باشد. ازآنجایی‌که منیزیم در بدن باعث ترشح هورمون‌های سروتونین می‌شود تاثیر زیادی در بهترشدن اخلاق و خوابی باکیفیت دارد. کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم تا از بدخوابی یا بی‌خوابی در امان باشیم؟

همان‌طور که بعدا خواهیم گفت هنگام شب کلسیم موجود در کنجد سیاه بهتر در بدن جذب می‌شود؛ بنابراین بهتر است کمی قبل از خواب آن را له کرده و مصرف کنید و یا در وعده شام خود همراه با غذای خود میل کنید.

جلوگیری از بیماری پوکی‌استخوان و درد مفاصل

کلسیم یکی از مواد معدنی بوده که در سلامتی و محکم‌شدن استخوان‌ها موثر است. وجود کلسیم در بدن بیماری‌های مانند پوکی‌استخوان و درد مفاصل را از بین می‌برد. کنجد سیاه مقدار زیادی کلسیم دارد و همین امر باعث می‌شود تا با مصرف آن، کلسیم موردنظر بدن تامین شود. همچنین مصرف کنجد سیاه از پوکی‌استخوان و درد مفاصل در سنین بالاتر جلوگیری می‌کند. برای آنکه سلامتی استخوان‌هایمان در هر سنی حفظ شود کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟

از آن جایی که خواص کنجد سیاه سه برابر بیشتر از شیر است می‌توان به‌جای آن، کنجد سیاه را در برنامه غذایی روزانه جای داد. کنجد سیاه را همراه با ماست مصرف کنید تا میزان کلسیم آن چندین برابر شده و از این طریق از پوکی‌استخوان و دردهای مفاصل جلوگیری کنید.

تاثیر مستقیم بر روی دستگاه و سیستم گوارش بدن

فیبر موجود در کنجد سیاه هضم غذا را راحت‌تر کرده و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. مقداری ملین در کنجد سیاه وجود دارد که باعث نرم‌شدن و روان‌شدن روده‌ها می‌گردد. البته اگر در مصرف کنجد سیاه زیاده‌روی کنید می‌تواند منجر به اسهال شود. کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم تا سیستم گوارش بدن به‌خوبی کار کند و در ضمن دچار یبوست یا اسهال نشویم؟

در پاسخ به این سوال اول باید گفت که مصرف به‌اندازه کنجد سیاه باعث بروز هیچ یک از این دو موارد بالا نخواهد شد همچنین می‌توانید کنجد سیاه را همراه با کره، مربا، پنیر و تخم‌مرغ مصرف کنید.

تنظیم فشارخون و عروق در بدن

فیتواسترول‌ها از لحاظ ساختاری شبیه کلسترول‌ها هستند که در کنجد سیاه به مقدار زیادی یافت می‌شوند. وجود فیتواسترول‌ها باعث پایین آوردن سطح کلسترول خون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود همچنین سسامین موجود در کنجد سیاه تاثیر زیادی در پایین آوردن کلسترول خون و سالم ماندن قلب دارد.

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم تا به تنظیم فشارخون کمک کند؟

هرآنچه تابه‌حال گفتیم می‌تواند برای تنظیم فشارخون موثر باشد. تنها باید به یاد داشته باشید که نباید در مصرف کنجد زیاده‌روی کنید؛ زیرا در این صورت نتیجه آن بر عکس خواهد شد.

جلوگیری و درمان دردهای مرتبط با آرتروز

گفتیم در کنجد سیاه مواد معدنی چون مس وجود دارد که دارای خاصیتی آنتی‌اکسیدان هستند. علاوه‌برآن وجود این ماده معدنی، قدرت انعطاف‌پذیری مفاصل را بالا می‌برد.

اگر در روز به‌اندازه کنجد سیاه مصرف کنید با استفاده از خاصیت آنتی‌اکسیدانی مس قادر به تسکین و درمان دردهای مرتبط با بیماری آرتروز خواهید بود.

ریزش مو و لکه‌های پوستی

همان اندازه که وجود پروتئین در کنجد سیاه سلامتی پوست و مو را به همراه دارد، به همان اندازه مصرف بیش از اندازه آن ریزش مو، خارش و لکه‌های پوستی را به وجود می‌آورد. زیاده‌روی در مصرف کنجد سیاه‌، پوست سر را چرب کرده فولیکول‌های داخل موها را خشک می‌کند که همین امر موجب ریزش مو می‌شود.

ایجاد آلرژی و حساسیت‌های مزمن

اگر در مصرف کنجد سیاه زیاده‌روی شود باعث بسته‌شدن راه تنفسی و در نهایت منجر به بروز بیماری آسم می‌شود. به‌علاوه  مصرف زیاد کنجد موجب به‌وجودآمدن برخی از حساسیت‌ها و آلرژی‌ها می‌شود.

مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ

اگرچه کنجد سیاه از ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ جلوگیری کرده بااین‌حال نباید بیش از اندازه آن را مصرف کرد؛ زیرا روده‌ها را تحریک کرده، سبب تورم و ایجاد سرطان آن می‌شود.

وزن نامتناسب

کنجد سیاه به دلیل چربی‌های مفیدی که دارد می‌تواند موجب سیری زودرس و در نتیجه لاغری شود؛ اما اگر مصرف آن بیش از حد مجاز باشد نتیجه آن برعکس شده و باعث چاق شدن و افزایش وزن نامتناسب  فرد مصرف‌کننده می‌شود.

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم

حال که با فواید و مضرات کنجد سیاه آشنا شده‌اید شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟ بهتر است اول به این مسئله بپردازیم که کنجد سیاه گیاهی است که بیشتر مواد معدنی را در خود دارد و از ارزش غذایی نسبتا بالایی برخوردار است.

کنجد سیاه را می‌توانید در هر وعده مطابق میل و سلیقه خود مصرف کنید. مثلا در وعده صبحانه روی پنیر ریخته، در وعده ناهار همراه با برنج یا به‌صورت له شده با ماست ترکیب کنید. از دانه‌های کنجد می‌توانید در پخت کیک نیز استفاده کنید. مصرف روغن کنجد برای پخت‌وپز، علاوه بر خاصیت و فواید بسیاری که دارد، دارای طعمی بی‌نظیر است و غذا را بسیار خوش‌عطر و طعم می‌کند.

گفتیم کنجدهای له شده کلسیمی سه برابر بیشتر از شیر دارند که مصرف آن در شب موجب جذب سریع‌تر و بهتر در بدن می‌شود.

اگر هنوز این سوال برایتان وجود دارد که کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم؟ می‌توان گفت در سالاد ماکارونی، نیمرو یا تخم‌مرغ آب پز، نودل و یا نان‌هایی که در پخت آن از کنجد استفاده شده است.

 اگر کنجد سیاه را قبل از مصرف آن کاملا خرد کنید بهتر جذب می‌شود.

کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم تا وزن کم کنیم؟

می‌دانیم کنجد سیاه برای لاغری بسیار موثر است و با فواید و مضرات کنجد سیاه نیز به‌اندازه کافی آشنا شده‌اید، در نتیجه بهتر است به چند نمونه غذا یا چاشنی مخصوص که در طرز تهیه آن از کنجد سیاه برای لاغری استفاده شده است بپردازیم.

می‌توانید از کنجد سیاه در انواع سالاد و ترشی‌ها در کنار غذای اصلی استفاده کنید.

از سس‌هایی استفاده کنید که در دستور پخت آن از کنجد سیاه برای لاغری به‌کاررفته است.

برای پخت ماهی که یک غذای رژیمی و سرشار از امگا ۳ است می‌توانید از کنجد سیاه برای لاغری استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که هرچند کنجد سیاه برای لاغری یک دستورالعمل ایده‌آل است؛ اما با زیاده‌روی در مصرف آن نتیجه‌ای معکوس خواهید گرفت.

سخن آخر

به این نکته که آیا کنجد سیاه همان سیاه دانه است یا خیر اشاره کرده‌ایم؛ بنابراین باید بدانید که تنها با دیدن این دو از نزدیک مصرف زیاد آن‌ها می‌توانید تفاوتشان را درک کنید. بااین‌وجود سیاه دانه کمی ریز و کوچک‌تر از کنجد سیاه است.

درباره این نکته که می‌توانیم کنجد سیاه را با چه چیزی بخوریم زیاد سخن گفتیم در نتیجه به جز میزان مصرف آن هیچ‌گونه محدودیتی برای استفاده از آن در وعده‌ها و میان‌وعده‌های گوناگون ندارید. همچنین مصرف کنجد برشته شده برای بدن در صورت نداشتن آلرژی به آن، ضرری برای بدن ندارد. تنها میزان مواد معدنی کم‌تری نسبت به کنجد برشته نشده دارد.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X