برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

پخت برنج ایرانی به صورت کته بهتر است یا آبکش؟

برنج ایرانی پخته یا کته
فهرست محتوا

با توجه به بررسی‌های انجام شده و بر حسب تجربه، بسیاری از متخصصان این حوزه معتقدند که پخت برنج ایرانی اگر به صورت کته باشد، بهتر است. زمانی که برنج آبکش نشود، تمام مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در برنج به ویژه ویتامین‌های گروه Bداخل آن می‌ماند و از بین نمی‌رود. این روش در اصل به سلامت برنج پخته شده کمک کرده و ارزش غذایی آن را بالا می‌برد.

تفاوت پخت برنج کته و آبکش

برنج در فرهنگ غذایی ما ایرانی‌ها به دو صورت کته و آبکش پخته می‌شود. در روش آبکش بعد از شسته شدن و خیس کردن برنج، اجازه میدهیم، مقداری آب و نمک متناسب با مقدار برنج، در قابلمه‌ای جوش آید. سپس برنج را به آن اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا دانه‌های برنج پخته شود و به مرحله آبکشی برسد.

بعد از آبکش کردن برنج، شعله را در ملایم‌ترین حالت قرار می‌دهیم و برنج را به درون قابلمه برگردانده و به وسیله دم کنی اجازه می‌دهیم تا دم بکشد. گفتنی است که هم در روش کته و هم در روش آبکش بهتر است، هنگام پخت برنج چند قاشق روغن به آن اضافه شود.

فروشگاه آنلاین سبزبهار خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

در پخت برنج به روش کته همانند روش اول برنج را شسته و خیس می‌کنیم، سپس با مقداری آب و نمک درون قابلمه ریخته و صبر می‌کنیم، تا همزمان با پخت دانه‌های برنج، آب اضافی آن تبخیر شود. سپس به وسیله دم کنی درب قابلمه را می‌پوشانیم و شعله را کم می‌کنیم تا برنج آرام آرام دم بکشد.

 نکته مهم در پخت برنج به صورت کته، مقدار آبی است که به هنگام پخت به برنج اضافه می‌شود. روش‌های گوناگونی برای اندازه‌گیری آب برنج است، اما معمول‌ترین آن اندازه‌گیری با انگشتان دست می‌باشد. عموما گفته می‌شود آبی که به اندازه یک بند انگشت اشاره، روی برنج قرار گیرد، استاندارد بوده و برنج به شکل درستی پخته می‌شود. استاندارد بودن آب برنج، شکل ظاهری برنج را بعد از پخت، تضمین می‌کند؛ به اصطلاح برنج بعد از پخت نه سفت می‌شود و نه شفته.

برنج ایرانی سبزبهار

مزایای پخت کته

عمده‌ترین دلیل برای پخت برنج به صورت کته، حفظ ویتامین‌های داخل برنج و جلوگیری از هدر رفت آن است. همچنین بسیاری از افراد معتقدند پخت برنج به صورت کته در زمان هم صرفه‌جویی می‌کند. به عبارت دیگر پخت برنج آبکش شده به نسبت پخت برنج به صورت کته مقداری زمان بیشتری را از شما می‌گیرد.

مزایای پخت آبکش

در اصطلاح عامیانه گفته می‌شود که پخت برنج به صورت آبکش، سبب حفظ شکل ظاهری برنج شده و برنج مجلسی‌تری  بعد از پخت به دست می‌آید. از این رو معمولا در مهمانی‌ها و مجالس که برنج در مقدار بالایی پخته می‌شود، روش آبکش گزینه مناسبی بوده و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین در روش آبکش شما دستتان برای درست کردن هر گونه ته دیگ باز است، چرا که هنگام آبکشی برنج، قابلمه خالی می‌شود و بعد از گذاشتن ته دیگ دوباره برنج به قابلمه برمی‌گردد.

برنج ایرانی سبزبهار

ویژگی‌های برنج ایرانی

از آنجایی که برنج جز غذاهای اصلی ما ایرانیان بوده و عضو جدایی ناپذیر سفره ما است و همچنین شمال کشور ما هم شرایط کشت برنج باکیفیت را دارد، به همین سبب برنج ایرانی یکی از بهترین و مرغوب‌ترین برنج‌ها در دنیا شناخته می‌شود‌. در بخش زیر به برخی از ویژگی‌های برنج ایرانی به صورت خلاصه اشاره کرده‌ایم:

  • عطر و بوی زیاد
  • شکل ظاهری مناسب
  • تمیز و یکدست بودن
  • خشک و بدون سفیدک بودن
  • زود هضم بودن
  • طعم خوب و مزه واقعی

کلام آخر

اگر قصد خرید یک برنج ایرانی خوشمزه و مرغوب را دارید، حتما از جایی مطمئن اقدام به خرید کنید. شناخت ویژگی‌های برنج مرغوب به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در انتخاب برنج مصرفی خود دقت کرده و برنج اصل بخرید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم، عطر و طعم برنج‌ ایرانی سبزبهار فارس را امتحان کنید تا مزه برنج مرغوب را زیر دندانتان حس کنید. با خرید برنج با کیفیت می‌توانید هم به صورت کته و هم به صورت آبکش یک برنج عالی پخته و داشته باشید. شرکت سبزبهار همچنین برنج ایرانی را بصورت عمده نیز ارائه می دهد و می توانید برای خرید عمده برنج ایرانی با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار
محبوب ترین مقالات
همچنین بخوانید
X