برنج ایرانی را چند ساعت باید خیس کرد | مدت زمان لازم برای خیساندن برنج ایرانی

برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

برنج ایرانی را چند ساعت باید خیس کرد | مدت زمان لازم برای خیساندن برنج ایرانی

خیساندن برنج ایرانی

برنج ایرانی را چند ساعت باید خیس کرد؟ این سوالی است که در این مقاله می خواهیم درباره آن صحبت کنیم. برنج های ایرانی، یکی از انواع برنج هایی هستند که طعم و عطر منحصر به فردی دارند. اما گاهی اوقات طبخ آن ها برای بعضی از افراد دشوار است. به همین خاطر در این مقاله می خواهیم در مورد نحوه آماده سازی برنج به ویژه خیساندن برنج ایرانی صحبت کنیم تا بتوانید براساس این دستورالعمل، تجربه بهتری از پخت برنج ایرانی داشته باشید.

چرا خیساندن برنج ایرانی مهم است؟

برنج ایرانی یکی از انواع برنج هایی است که طعم و عطر فوق العاده ای دارد. اما برنج های ایرانی معمولا به اندازه برنج های خارجی به ویژه برنج های پاکستانی قد نمی کشند. خیساندن برنج ایرانی، باعث می شود که حجم آن بیشتر شود و بعد از طبخ بیشتر قد بکشد. اصطلاحا گفته می شود که خیساندن برنج ایرانی، باعث ری کردن برنج می شود. هم چنین، خیساندن برنج ایرانی می تواند باعث نرم تر شدن دانه ها و کاهش مدت زمان طبخ آن شود.

خیساندن برنج ایرانی

مدت زمان خیساندن برنج ایرانی به چه عواملی بستگی دارد؟

مدت زمان مناسب برای خیساندن برنج ایرانی با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود. نحوه پخت برنج، نوع برنج و حجم برنج از جمله این عوامل هستند. در ادامه درباره تاثیر هر یک از این عوامل، روی مدت زمان خیساندن برنج ایرانی صحبت خواهیم کرد.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

تاثیر نحوه طبخ بر مدت زمان خیساندن برنج  

برای طبخ برنج ایرانی، روش های مختلفی وجود دارد. شما می توانید برنج را به شکل آبکش درست کنید یا می توانید آن را به صورت دمی یا کته آماده کنید. برای پخت برنج آبکش، لازم است که قبل از طبخ، برنج را بخیسانید. خیساندن برنج، باعث می شود که در هنگام آبکش کردن برنج، دانه ها به خوبی قد بکشند و بعد از طبخ، ظاهری زیباتر پیدا کنند.

تاثیر نوع برنج بر مدت زمان خیساندن برنج ایرانی

مدت زمان کافی برای خیساندن برنج ایرانی، به میزان زیادی به تازه یا کهنه بودن برنج بستگی دارد.

اگر برنجی که استفاده می کنید، برنج کهنه است، یعنی برنجی که بیشتر از یک سال از کشت آن گذشته است، لازم است به مدت سه الی چهار ساعت آن را در آب ولرم بخیسانید. برنج کهنه معمولا میزان رطوبت کمی دارد، همین موضوع باعث می شود که مدت زمان خیساندن برنج ایرانی کهنه طولانی تر باشد.

برنج تازه، دارای رطوبت بیشتری است. پس نیازی به خیساندن طولانی مدت ندارد. کافی است قبل از طبخ به مدت یک یا حداکثر دو ساعت، برنج ها را در آب ولرم بخیسانید. سعی کنید مدت زمان خیساندن برنج ایرانی تازه، بیشتر از دو ساعت نشود، زیرا این کار باعث می شود که دانه های برنج رطوبت بیشتری جذب کنند و در هنگام طبخ به حالت شفته در بیایند.

حجم برنج چه تاثیری بر مدت زمان خیساندن برنج دارد؟

هرچه حجم برنج بیشتر باشد، مدت زمان لازم برای خیساندن برنج ایرانی بیشتر است. شاید برایتان جالب باشد که بعضی از رستوران ها و آشپزخانه ها که برنج فله ایرانی در حجم بالا خریداری می کنند و باید مقدار زیادی برنج را طبخ کنند، معمولا یک روز قبل از طبخ، برنج ها را در خیس می کنند.

خیساندن برنج ایرانی

چرا در هنگام خیساندن برنج، به آن نمک اضافه می شود؟

حتما شنیده اید که در هنگام خیساندن برنج ایرانی، لازم است به آن مقداری نمک اضافه شود. دلیل اینکه در هنگام خیساندن برنج، از نمک استفاده می شود این است که نمک می تواند از شفته شدن و وا رفتن دانه های برنج بعد از طبخ جلوگیری کند. هم چنین، بعضی از آشپزهای حرفه ای معتقدند که نمک می تواند تا حدی توسط دانه های برنج جذب شود و لازم نیست در هنگام طبخ به آن نمک اضافه کنید.

دمای مناسب آب برای خیساندن برنج ایرانی چند است؟

سعی کنید برای خیساندن برنج ایرانی، از آب ولرم استفاده کنید. استفاده از آب سرد یا آب خیلی داغ باعث می شود که دانه های برنج خرد و شکننده شوند و در هنگام طبخ، له شوند.

البته ذکر این نکته ضروری است که بهتر است در هنگام شست شوی برنج از آب سرد استفاده کنید تا برنج ها له نشوند. هم چنین در هنگام شست شوی برنج، دانه ها را خیلی چنگ نزنید تا خرد نشوند.

برای خیساندن برنج ایرانی، چقدر آب لازم است؟

اگر بخواهید برنج را به حالت کته آماده کنید، کافی است بعد از شست شوی برنج، یک بند انگشت آب روی دانه های برنج قرار بگیرد و سپس با اضافه کردن مقداری نمک و روغن، برنج را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب آن به طور کامل تبخیر شود و برنج را دم کنید.

اما برای تهیه برنج آبکش، لازم است که در هنگام خیساندن برنج، حداقل دو بند انگشت آب روی دانه های برنج قرار بگیرند. مقدار آب استفاده شده برای خیساندن برنج ایرانی، نباید خیلی زیاد باشد، زیرا سبب می شود که برنج ها بیش از حد رطوبت را جذب کنند و در هنگام طبخ، شفته شوند.

آیا می توان برنج خیس خورده را نگهداری کرد؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که برنج را در آب خیسانده باشید، اما به هر دلیلی نتوانید بلافاصله آن را بپزید. به طور کلی، برنج خیس خورده تا حداکثر پنج روز قابل پخت است، اما بعد از آن دیگر برنج پخته نمی شود.

اگر می خواهید برنج خیس خورده را نگهداری کنید، حتما آن را در یخچال قرار دهید. اگر همه آب برنج را خالی کنید، برنج ها کم کم رو به تیرگی می روند و بنابراین قابل استفاده نخواهند بود. اگر هم مقدار آب موجود روی دانه های برنج، خیلی زیاد باشد، دانه ها له می شوند. بنابراین سعی کنید مقداری از آب را در ظرف نگه دارید، به گونه ای که تمامی دانه های برنج زیر آب باشند اما در آن غوطه ور نشوند.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد یکی از اصلی ترین فوت و فن های طبخ برنج ایرانی یعنی مدت زمان خیساندن آن در آب صحبت کردیم. براساس اطلاعات ارائه شده، متوجه شدید که اگر برنج شما تازه است، باید حداکثر به مدت یک یا دو ساعت برنج خود را در آب بخیسانید. مدت زمان لازم برای خیساندن برنج ایرانی کهنه، بین سه تا چهار ساعت است. هم چنین در این مقاله درباره تاثیر حجم برنج و نحوه طبخ بر مدت زمان خیساندن برنج ایرانی صحبت کردیم. در این مقاله درباره میزان آب مورد نیاز برای خیساندن برنج ایرانی، دمای مطلوب آب و نحوه نگهداری برنج خیس خورده هم اطلاعاتی به شما ارائه شد. دانستن این اطلاعات به افراد به ویژه آشپزهای تازه کار کمک می کند که بتوانند به خوبی با برنج ایرانی آشپزی کنند و از طعم و عطر بی نظیر آن لذت ببرند.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X