طرز تهیه برنج کته | فوت و فن های پختن برنج کته

برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

طرز تهیه برنج کته | فوت و فن های پختن برنج کته

برنج کته ای

طرز تهیه برنج کته را می دانید؟ آیا فوت و فن های طبخ برنج کته را می دانید؟ آیا از آن دسته افرادی هستید که پخت کته تبحر دارند؟ در این مقاله می خواهیم درباره طرز تهیه برنج کته صحبت کنیم. با خواندن این مقاله می توانید راز و رمزهای طبخ یک برنج کته مطلوب را یاد بگیرید. دانستن این راز و رمزها و اجرای فوت و فن های بیان شده در این مقاله، شما را به یک آشپز حرفه ای تبدیل خواهد کرد.

طبخ برنج کته چه مزایایی دارد؟

قبل از اینکه درباره طرز تهیه برنج کته و راه های طبخ آن صحبت کنیم، بهتر است کمی درباره فواید و مزایای برنج کته آگاه شوید. به طور کلی، برنج کته خواص بیشتری نسبت به برنج آبکش دارد. زیرا بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی در برنج کته باقی می مانند. بنابراین برنج کته نسبت به برنج آبکش، دارای ارزش غذایی بالاتری است. هم چنین بسیاری از متخصص تغذیه معتقدند که مصرف برنج کته نسبت به برنج آبکش، برای افراد در طول رژیم غذایی مناسب تر است. زیرا هم احساس سیرکنندگی بیشتری به آن ها می دهد و هم ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای آن ها را تامین می کند.

کته برنجی

بهترین روش برای تهیه برنج کته چیست؟

 اما بعضی از افراد تبحر کافی در طبخ برنج کته ندارند و نگران هستند که برنج آن ها شل و وارفته و به اصطلاح شفته شود. بنابراین از طبخ آن اجتناب می کنند. اما خبر خوش اینجاست که اگر فوت و فن های لازم برای طبخ برنج کته را یاد بگیرید، می توانید مانند یک آشپز حرفه ای، برنج کته خوش طعم و دارای ظاهر مطلوب را بپزید.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

روش پختن برنج کته و فوت و فن های آن

برای اینکه بتوانید یک برنج کته مناسب را طبخ کنید، باید چند عامل را در نظر بگیرید. در ادامه درباره این عوامل، توضیحات لازم به شما ارائه می شود.

شستن برنج

 اولین عاملی که برای طبخ برنج باید به آن توجه کنید، روش شستن برنج است. سعی کنید برنج ها را دو یا سه بار بشویید. شستن بیش از حد برنج، دانه ها را شکننده می کنند. برنج کته نیاز به زمان خیس خوردن طولانی ندارد. اگر از برنج های ایرانی استفاده می کنید، کافی است قبل از طبخ به مدت ده دقیقه آن را بخیسانید. اگر از برنج های خارجی به ویژه برنج های هندی استفاده می کنید، مدت زمان بیشتری برای خیس خوردن برنج لازم است. برای شستشوی برنج اصلا از آب گرم استفاده نکنید، زیرا باعث می شود دانه های برنج در طول پخت، له شوند.

انتخاب ظرف مناسب

یکی از مهم ترین عواملی که در طبخ برنج کته باید به آن توجه کنید، انتخاب قابلمه مناسب است. سعی کنید قابلمه را به گونه ای انتخاب کنید که برنج فقط یک سوم از فضای آن را اشغال کند و بقیه حجم آن خالی باشد. در این صورت است که برنج ها فضای کافی برای قد کشیدن دارند و در نهایت شما یک کته با ظاهر زیبا را سرو می کنید. اگر قابلمه ای که انتخاب کرده اید، فضای کافی برای برنج نداشته باشد، احتمال اینکه برنج شما شفته شود بسیار زیاد می شود.

میزان آب کافی

همه خانم های ایرانی می دانند که برای تهیه یک برنج کته مناسب، باید مقدار کافی آب به قابلمه اضافه کنند. سعی کنید برنج را در کف قابلمه خود بریزید و کم کم به آن آب اضافه کنید، تا جایی که آب به میزان یک بند انگشت روی سطح برنج قرار بگیرد. می توانید براساس میزان برنج هم مقدار آب لازم را تخمین بزنید. به عنوان مثال اگر قصد طبخ برنج ایرانی را دارید، لازم است به ازای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب اضافه کنید. اما در مورد برنج های خارجی به ویژه برنج هندی، برای هر پیمانه برنج، یک و نیم پیمانه آب در نظر بگیرید. زیرا برنج هندی به آب بیشتری نیاز دارد تا به طور کامل پخته شود.

میزان روغن و نمک مورد نیاز

اضافه کردن نمک باعث می شود که دانه های برنج در مواجهه با حرارت، نشکنند و سالم بمانند. اما لازم نیست مقدار زیادی نمک به برنج اضافه کنید. به عنوان مثال به ازای هر دو پیمانه برنج، می توانید یک قاشق سرخالی نمک اضافه کنید.

برای اینکه برنج کته شما شفته نشود، لازم است مقداری روغن به آن اضافه کنید. روغن باعث می شود که دانه های برنج در حین طبخ به هم نچسبند. اما حواستان باشد که بیش از حد روغن اضافه نکنید، زیرا باعث می شود که برنج شفته شود.

انتخاب شعله مناسب

زمانی که برنج را روی حرارت می گذارید، باید زمان کافی برای تبخیر شدن آب را در نظر بگیرید. اگر شعله خیلی کم باشد، سرعت تبخیر آب کاهش می یابد و ممکن است برنج شما شفته شود. توجه به این نکته هم ضروری است که نباید در طول طبخ برنج، برنج را هم بزنید زیرا این کار باعث شفته شدن برنج شما می شود.

برنج کته ای
Kateh – Gestürzter Reis aus Persien

روش های طبخ برنج کته

برنج کته را می توان به روش های مختلفی طبخ کرد. اصول کلی همه این روش ها یکسان است اما هر روش می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. در ادامه درباره 6 روشی صحبت خواهیم کرد که بیشتر برای طبخ کته به کار می روند.

طبخ برنج کته ساده

اگر کمی آشپزی بلد باشید، حتما می دانید که چگونه باید برنج کته را بپزید. اما برای اینکه از شفته شدن آن جلوگیری کنید، بهتر است به نکاتی که در مورد نوع برنج، شستن آن، نوع قابلمه، میزان نمک و روغن و هم چنین دمای طبخ برنج کته اشاره کردیم، توجه کنید.

طبخ برنج کته با ته دیگ

اگر دوست دارید هم از خواص برنج کته بهره ببرید و هم لذت میل کردن ته دیگ را تجربه کنید، بهتر است از این روش برای طبخ برنج خود استفاده کنید. برنج کته را به همان روش معمول تهیه کنید. در یک قابلمه دیگر، سیب زمینی ها را به شکل ته دیگ در روغن بچینید و کمی نمک به آن اضافه کنید. وقتی سیب زمینی ها، کمی سرخ شدند برنج کته را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید برنج به میزان کافی دم بکشد. زمان پخت این نوع برنج کته، کمی بیشتر از برنج کته ساده است، زیرا باید سیب زمینی ها هم به میزان کافی پخته شوند.

طبخ برنج کته در فر

برای طبخ برنج کته در فر، لازم است ابتدا برنج ها را بجوشانید و کمی نمک و روغن به آن اضافه کنید. همزمان با این کار، فر را روشن کنید و دمای آن را روی 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید و اجازه بدهید فر به خد کافی گرم شود. وقتی برنج ها کمی نرم شدند، آن ها را در قالب مناسب بریزید و سپس قالب ها را در فر قرار دهید. دقت کنید که قالب مورد استفاده، هیچ بخش پلاستیکی نداشته باشد.

طبخ برنج کته در مایکروفر

برای طبخ برنج در مایکروفر، حتما از ظرف مخصوص مایکروفر استفاده کنید. ابتدا برنج ها را به مدت 15 دقیقه در حرارت بالای مایکروفر قرار دهید تا آب آن کاملا تبخیر شود. سپس درب ظرف را بگذارید و برنج را به مدت 20 دقیقه در دمای 180 سانتی گراد درون مایکروفر قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. بهتر است در این روش برنج را 3 ساعت قبل از طبخ، خیس کنید.

طبخ برنج کته با پلوپز

اصول کلی تهیه برنج کته با پلوپز، تفاوتی با روش های دیگر ندارد. فقط باید دقت کنید که پلوپز را به گونه ای تنظیم کنید که زمان کافی برای پخت برنج وجود داشته باشد. معمولا برنج کته در پلوپز، بعد از نیم ساعت آماده خواهد شد. اما بهتر است دو ساعت قبل از طبخ، برنج را در آب خیس کنید تا بهتر بتوانید آن را بپزید.

طبخ برنج کته رستورانی

اکثر رستوران ها ترجیح می دهند برنج ها را به صورت آبکش یا قالبی تهیه کنند. اما گاهی از برنج های کته هم برای سرو غذا استفاده می کنند. رستوران دارها معمولا برنج را 4 ساعت قبل از طبخ می خیسانند. سپس برنج را روی شعله مناسب و در ظرف مناسب قرار می دهند. نکته ای که رستوران دارها باید به آن توجه کنند، این است که حتما از برنج مرغوب استفاده کنند و زمان کافی برای طبخ برنج را در نظر بگیرند.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره طرز تهیه برنج کته صحبت کردیم. از آن جایی که برنج کته، خواص غذایی بیشتری نسبت به برنج آبکش دارد، بهتر است فوت و فن های طبخ این نوع برنج را که در این مقاله به آن ها اشاره شده است، بیاموزید. یکی دیگر از نکاتی که در این مقاله به آن اشاره شده است، عواملی هستند که بر کیفیت طبخ برنج کته تاثیر می گذارند. توجه به این عوامل، می تواند شما را به یک آشپز حرفه ای تبدیل کند.

منابع استفاده شده در این مقاله: کاله

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X