برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

همه چیز درباره برنج قهوه ای و خواص آن

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای یکی از انواع برنج هایی است که در سال های اخیر، طرفداران زیادی پیدا کرده است. بسیاری از متخصصان تغذیه هم پیشنهاد می کنند که بهتر است مصرف برنج قهوه ای را در رژیم غذایی خود بگنجانید. آیا تا به حال از برنج قهوه ای استفاده کرده اید؟ آیا از خواص برنج قهوه ای اطلاعی دارید؟ در این مقاله می خواهیم همه چیز درباره برنج قهوه ای و خواص آن را بیان کنیم. با مطالعه این مقاله، شما با خواص برنج قهوه ای به طور کامل آشنا شده و متوجه می شوید که چرا باید مصرف این ماده غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

برنج قهوه ای چیست؟

برنج قهوه ای یکی از انواع برنج هایی است که در سراسر دنیا به ویژه در ایالت متحده، طرفداران زیادی دارد. طعم و مزه برنج قهوه ای با برنج سفید متفاوت است و ممکن است این طعم با ذائقه برخی از افراد سازگار نباشد. اما خواص این برنج آنقدر زیاد است که توصیه می شود حداقل یک وعده در هفته از برنج قهوه ای استفاده شود. برنج قهوه ای، نوعی برنج سبوس دار است که فقط لایه بیرونی از پوسته آن برداشته شده است. به خاطر همین موضوع هم هست که برنج قهوه ای، دارای خواص بیشتری نسبت به برنج سفید است. زیرا مواد مغذی و ویتامین های موجود در برنج قهوه ای، در سبوس آن وجود دارند. در ادامه، درباره خواص برنج قهوه ای، اطلاعات بیشتری به شما ارائه خواهیم کرد.

برنج قهوه ای چه خواصی دارد؟

برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید، فیبر و پروتئین بیشتری دارد. به همین خاطر هم هست که مصرف آن به ویژه برای کسانی که رژیم لاغری دارند، توصیه می شود. زیرا مصرف یک فنجان از برنج قهوه ای، هم احساس سیری بیشتری را به فرد می دهد و هم مواد مغذی مورد نیاز برای فرد را تامین می کند. هم چنین برنج قهوه ای سرشار از مواد معدنی مثل آهن، فسفر، منگنز، روی، سلنیم و منیزیم است. ویتامین های گروه B به ویژه نیاسین هم به فراوانی در برنج قهوه ای وجود دارند. این ویتامین ها نقش مهمی در سلامت پوست و مو و فعالیت دستگاه گوارش ایفا می کنند.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

یکی دیگر از خواص مهم برنج قهوه ای این است که برنج قهوه ای، عاری از گلوتن است. بنابراین افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، می توانند بدون نگرانی برنج قهوه ای را مصرف کنند.

برنج قهوه ای

خواص برنج قهوه ای برای لاغری

در سال 2021، یک تحقیق جامع درباره اثر مصرف برنج قهوه ای بر روی لاغری توسط محققان انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان داد که افرادی که به مدت 6 ماه، برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید کرده بودند، کاهش وزن قابل توجهی داشتند. برنج قهوه ای، نسبت به برنج سفید، دیرتر هضم می شود و همین موضوع باعث می شود که سطح قند خون در بدن فرد برای مدت بیشتری بالا بماند. این ویژگی سبب می شود که برنج قهوه ای، یک گزینه مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت هم باشد.

خواص برنج قهوه ای در جلوگیری از بیماری های قلبی

برنج قهوه ای، دارای میزان زیادی از مواد مغذی و ویتامین هاست که برای سلامت قلب مفید هستند. منیزیم، سلنیم و منگنز از جمله مهم ترین مواد معدنی مفید برای سلامت قلب هستند. هم چنین برنج قهوه ای، دارای میزان زیادی از ویتامین های گروه B است. میزان چربی موجود در برنج قهوه ای پایین است. به همین خاطر، مصرف برنج قهوه ای، خطر ابتلا به سکته قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

خواص برنج قهوه ای برای پیشگیری از کبد چرب

میزان کلسترول موجود در برنج قهوه ای پایین است. هم چنین اسیدهای چرب مفید و ترکیبات هیپوگلیسمی موجود در برنج قهوه ای، به متابولیسم بهتر چربی و گلوکز در بدن کمک می کند. به همین خاطر، مصرف برنج قهوه ای می تواند از ابتلا به کبد چرب پیشگیری کند. \

خواص برنج قهوه ای برای پیشگیری از ابتلا به سرطان

یکی از خواص برنج قهوه ای این است که این دانه ها، سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که با رادیکال های آزاد مقابله و از بدن در برابر ابتلا به سرطان های مختلف محافظت می کنند. رادیکال های آزاد، در نتیجه آلودگی هوا، استفاده از مواد غذایی فرآوری شده و استعمال دخانیات در بدن ایجاد می شوند و سلول های بدن را در برابر سرطانی شدن، مستعد می کنند. اما مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، از ابتلا به سرطان و هم چنین عفونت های مختلف جلوگیری کند.

برنج قهوه ای

معایب استفاده از برنج قهوه ای

برای اینکه همه چیز را درباره برنج قهوه ای و خواص آن بدانید، لازم است اشاره ای به مضرات مصرف برنج قهوه ای هم داشته باشیم. اگرچه، مزایای برنج قهوه ای آنقدر زیاد است که پزشکان و متخصصان تغذیه همواره توصیه می کنند که مصرف این ماده غذایی را در رژیم خود بگنجانید. در ادامه، درباره مضرات مصرف بیش از حد برنج قهوه ای، اطلاعاتی ارائه می گردد.

محدودیت در جذب آهن

در برنج قهوه ای ترکیباتی به نام ضد مغذی (Antinutrients) وجود دارد. این ترکیبات مانع از جذب مواد مغذی به ویژه آهن می شود. حتی گاهی مصرف بیش از حد برنج قهوه ای ممکن است در روند جذب سایر مواد مغذی هم اختلال ایجاد کند. به همین خاطر است که توصیه می شود، حداکثر سه بار در هفته از برنج قهوه ای استفاده کنید.

میزان بالای آرسنیک

سبوس برنج حاوی میزان زیادی آرسنیک است. جدا کردن پوسته برنج برای تولید برنج سفید، میزان آرسنیک را به میزان زیادی کاهش می دهد. اما برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید، میزان آرسنیک بیشتری دارد. به همین خاطر، توصیه می شود که قبل از طبخ برنج قهوه ای، حتما چند ساعت آن را در آب بخیسانید.

ایجاد حساسیت و واکنش های آلرژیک

مصرف برنج قهوه ای ممکن است در بعضی از افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. هم چنین مصرف برنج قهوه ای ممکن است باعث بروز اختلالات گوارشی مثل اسهال، تهوع یا یبوست شود. البته لازم به ذکر است که بروز این عوارض، در موارد بسیار اندکی گزارش شده است.

نتیجه گیری

برنج یکی از وعده های غذایی پرطرفدار در بین ایرانیان است. اکثر افراد به مصرف برنج سفید عادت دارند، اما برنج قهوه ای خواص و ویژگی های شگفت انگیزی دارد که در این مقاله به آن ها اشاره شده است. مصرف برنج قهوه ای می تواند به سلامت عمومی بدن کمک کند. هم چنین، برنج قهوه ای انتخاب خوبی برای کسانی است که می خواهند وزن خود را کاهش دهند. در این مقاله، علاوه بر خواص و فواید برنج قهوه ای به معایب آن هم اشاره کردیم. مطالعه این مقاله به شما کمک می کند که همه چیز درباره برنج قهوه ای و خواص آن را بیاموزید و بتوانید این ماده غذایی ارزشمند را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X