برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

سم آرسنیک برنج چیست؟ | روش های از بین بردن آرسنیک در برنج

سم آرسنیک برنج

سم آرسنیک برنج چیست؟ آیا همه انواع برنج دارای سم آرسنیک هستند؟ میزان آرسنیک موجود در برنج چقدر است؟ عوارض ناشی از وجود سم آرسنیک در برنج چیست؟ وجود سم آرسنیک در برنج، یکی از چالش های اصلی برای کسانی است که برنج مصرف می کنند. در این مقاله می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که سم آرسنیک برنج چیست؟ به علاوه درباره عواملی صحبت خواهیم کرد که باعث انباشت سم آرسنیک در برنج می شوند.

 هم چنین می خواهیم درباره روش های از بین بردن آرسنیک در برنج صحبت کنیم. یکی دیگر از نکاتی که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد، معرفی انواع برنج هایی است که میزان آرسنیک آن ها کمتر است. اگر از آن دسته افرادی هستید که مصرف برنج بالایی دارید، ممکن است نگرانی هایی درباره سم آرسنیک در برنج داشته باشید. پس، این مقاله را تا انتها بخوانید تا هم متوجه شوید که سم آرسنیک برنج چیست و هم بتوانید روش های از بین بردن سم آرسنیک در برنج را بیاموزید.

سم آرسنیک چیست؟

آرسنیک یک عنصر سمی و نادر است که با علامت اختصاری As شناخته می شود. از آن جایی که آرسنیک می تواند وارد چرخه غذایی شود، در حال حاضر تبدیل به یک نگرانی مهم در سراسر دنیا شده است. زیرا مطالعات نشان داده اند که برنج می تواند آلوده به سم آرسنیک باشد. برنج به عنوان یک وعده غذایی مهم برای بسیاری از مردم دنیا به ویژه در کشورهای جنوب آسیا محسوب می شود. پس لازم است که درباره سم آرسنیک در برنج، اطلاعات بیشتری ارائه شود.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

سم آرسنیک در برنج چیست؟

به طور کلی، آرسنیک می تواند به دو شکل در طبیعت یافت شود:

آرسنیک آلی: این نوع از آرسنیک بیشتر در بافت های موجودات زنده مثل گیاهان و جانوران دیده می شود.

آرسنیک غیر آلی: آرسنیک غیر آلی که نسبت به آرسنیک آلی سمیت بیشتری هم دارد، به صورت محلول در آب است و از طریق آب می تواند به بخش های مختلف سرایت کند.

معمولا سم آرسنیک موجود در برنج، آرسنیک غیر آلی است. زیرا این آرسنیک از طریق آب جذب می شود. نباید فراموش کنیم که سم آرسنیک غیر آلی سمیت بالاتری دارد.

سم آرسنیک برنج

چرا وجود آرسنیک در برنج خطرناک است؟

همان طور که اشاره شد، آرسنیک یک عنصر سمی است که اگر به میزان زیاد در بدن تجمع پیدا کند، می تواند باعث مشکلات زیادی در بدن شود. مهم ترین مشکلاتی که در نتیجه مصرف بیش از حد آرسنیک ایجاد می شود، عبارتند از: افزایش احتمال ابتلا به سرطان، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و مشکلات تنفسی.

وجود آرسنیک در برنج می تواند برای نوزادان خطرات جدی ایجاد کند. اکثر غذاهای کمکی و صبحانه های آماده ای که برای کودکان و نوزادان استفاده می شود، دارای برنج هستند که ممکن است باعث ایجاد مسمومیت در نوزادان و کودکان شود. پیشنهاد می شود از غذاهای کمکی استفاده کنید که مبتنی بر گندم یا اوتمیل هستند.

چرا سم آرسنیک در برنج وجود دارد؟

تا اینجا متوجه شدیم که برنج می تواند میزان بالایی از سم آرسنیک را از طریق آب یا خاک جذب کند. میزان آرسنیک در برنج های مختلف، بسته به شرایط جغرافیایی متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است شما هم این ادعا را شنیده باشید که برنج های هندی نسبت به برنج های ایرانی، میزان آرسنیک بالاتری دارند. این ادعا به طور کلی نمی تواند درست باشد، زیرا جنس خاک، میزان تخلخل خاک و میزان آلاینده آرسنیک موجود در آب، به طور مستقیم روی غلظت آرسنیک در برنج تاثیر دارد.

چگونه می توان سم آرسنیک را در برنج از بین برد؟

روش های از بین بردن سم آرسنیک در برنج، گوناگون هستند. در ادامه درباره تعدادی از بهترین روش ها برای از بین بردن سم آرسنیک در برنج، توضیحاتی ارائه می گردد.

شست شوی برنج

یکی از راه ها برای از بین بردن سم آرسنیک در برنج، شستن آن است. به طور کلی، شست شوی مناسب می تواند میزان سم آرسنیک موجود در برنج را به میزان 10% کاهش دهد.

آبکش کردن برنج

بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که برنج را به صورت کته بپزید. زیرا برنج کته ارزش غذایی بالاتری نسبت به برنج آبکش دارد. هم چنین، مصرف برنج آبکش می تواند باعث افزایش وزن در فرد شود. اما نباید یک واقعیت مهم را فراموش کرد که آبکش کردن برنج می تواند میزان سم آرسنیک موجود در آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اگر برنج را مانند ماکارونی با میزان کافی از آب بجوشانید و سپس آن را آبکش کنید، میزان سم آرسنیک در برنج به میزان 40 تا 60 درصد کاهش پیدا می کند.

شست شوی دوباره برنج

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل، میزان سم آرسنیک موجود در برنج را کاهش دهید، بهتر است بعد از آبکش کردن برنج آن را دوباره بشویید و برای بار دوم برنج را بجوشانید. این روش می تواند تا حد زیادی به کاهش میزان سم آرسنیک در برنج کمک کند.

سم آرسنیک برنج

میزان سم آرسنیک در کدام نوع برنج کمتر است؟

به طور کلی، میزان سم آرسنیک در برنج سفید نسبت به برنج قهوه ای کمتر است. زیرا برای تهیه برنج سفید، لایه بیرونی و پوسته برنج از آن جدا شده است. این کار باعث می شود که میزان سم آرسنیک در برنج کاهش پیدا کند. اگرچه، ارزش غذایی برنج سفید نسبت به برنج قهوه ای کمتر است.

به طور کلی، برنج های باسماتی، به ویژه انواعی از برنج ها که در نواحی شمال پاکستان و شمال هندوستان کشت می شوند، میزان آرسنیک کمتری دارند. زیرا غلظت سم آرسنیک در خاک و آب در این نواحی کمتر است.

برای خرید برنج ایرانی عمده کلیک کنید.

نتیجه گیری

آرسنیک یک عنصر سمی ولی نادر است که ممکن است در انواع مختلفی از برنج ها وجود داشته باشد. مصرف بیش از حد برنج، می تواند باعث ایجاد علائم مسمومیت آرسنیک در فرد شود. کودکان و افراد مسن، بیشتر در معرض ابتلا به مسمومیت ناشی از سم آرسنیک هستند. با توجه به مشکلات ایجاد شده در نتیجه مصرف آرسنیک، دانستن روش های از بین بردن سم آرسنیک در برنج، ضروری به نظر می رسد. در این مقاله درباره این موضوع صحبت کردیم که سم آرسنیک در برنج چیست؟ هم چنین عوارض و مشکلات ناشی از سم آرسنیک را برشمردیم و درباره رایج ترین روش های از بین بردن سم آرسنیک در برنج صحبت کردیم. مطالعه این مقاله به شما کمک می کند که بتوانید الگوی صحیحی را برای مصرف برنج در رژیم غذایی خود تعریف کنید. 

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X