روش های جلوگیری از شپشک برنج | شپشک برنج از چی بدش میاد؟

برای استعلام قیمت و خرید عمده‌ی محصولات
تماس بگیرید

روش های جلوگیری از شپشک برنج | شپشک برنج از چی بدش میاد؟

جلوگیری از شپشک برنج

روش های جلوگیری از شپشک برنج چیست؟‌ شپشک برنج چیست؟ آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده است که برنج تان شپشک بزند؟ آیا می دانید برای جلوگیری از شپشک برنج باید چه کارهایی انجام دهید؟ آیا مصرف برنجی که دارای شپشک برنج است، برای سلامتی خطری دارد؟ این ها سوالاتی هستند که در این مقاله می خواهیم به آن ها پاسخ بدهیم. بنابراین اگر می خواهید بدانید که شپشک برنج چیست و چگونه می توانید آن را از بین ببرید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

شپشک برنج چیست؟

شپشک برنج که در زبان عامیانه به آن جوجو گفته می شود، حشره ای است که در برنج به ویژه برنج قهوه ای ممکن است به وجود بیاید. این حشره که اندازه ای بین دو الی سه میلی متر دارد، حشره ای با ظاهر قهوه ای مایل به سرخ و سیاه است. طول عمر این حشرات، سی روز است و بعد از بالغ شدن به سرعت به جای دیگری پرواز می کنند. شپشک برنج حشره ای است که در طول روز می تواند چهار یا پنج تخم بگذارد، به همین خاطر در مدت کوتاهی به میزان زیادی زادآوری خواهد داشت.

شپشک برنج به چه دلیلی ایجاد می شود؟

شپشک برنج می تواند در هر یک از مراحل کاشت، برداشت یا انبارداری برنج به وجود بیاید. در واقع اگر حتی یک تخم حشره هم در دانه های برنج وجود داشته باشد می تواند به سرعت تکثیر شود و کل برنج ها را در بگیرد. حضور شپشک برنج می تواند کیفیت برنج ها را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار دهد. اگر جلوی رشد شپشک برنج گرفته نشود، این حشرات می توانند برنج ها را به حالت پودری در بیاورند و خسارت های هنگفتی به شما وارد کنند.

فروشگاه آنلاین سبزبهار
خرید انواع ادویه‌جات ، حبوبات، سبزیجات خشک، پودرهای سوخاری، قند و شکر و ...

چگونه می توان از شپشک برنج جلوگیری کرد؟

حالا که در مورد دلایل بروز شپشک برنج اطلاع پیدا کردید، بهتر است بدانید که شپشک برنج از چی بدش میاد و چگونه می توان از رشد آن جلوگیری کند. در ادامه مهم ترین راهکارها برای جلوگیری از شپشک برنج ارائه شده اند.

استفاده از گیاهان معطر

یکی از چیزهایی که جلوی رشد شپشک برنج را می گیرد، استفاده از گیاهان معطر مثل برگ بو یا برگ نعنا است. هم چنین می توانید یک کیسه حاوی نعنا خشک را روی کیسه برنج قرار دهید تا از رشد شپشک برنج جلوگیری کنید. برگ بید هم یکی از گیاهان معطری است که می تواند از رشد شپشک برنج جلوگیری کند.

یکی دیگر از گیاهان معطری که می تواند از رشد شپشک برنج در کیسه های برنج جلوگیری کند، میخک است. میخک به خاطر بوی تند و هم چنین خاصیت ضد میکربی که دارد می تواند فضا را برای رشد شپشک برنج نامناسب کند.

استفاده از سیر

یکی از قدیمی ترین و متداول ترین راهکارها برای جلوگیری از رشد شپشک برنج این است که داخل کیسه های برنج دانه سیر قرار دهید. حشره برنج نسبت به بوی سیر حساس است و نمی تواند در محیطی که دارای سیر است، رشد کند. از طرفی سیر خاصیت ضدعفونی کننده دارد که از رشد شپشک برنج هم جلوگیری می کند.

مطلب مفید: قیمت عمده برنج پاکستانی و هندی | برنج عمده را از کجا بخریم؟

جلوگیری از شپشک برنج

نگهداری برنج در محیط مناسب

به طور کلی، مناسب ترین محیط برای  جلوگیری از رشد شپشک برنج، محیطی خنک، خشک و دور از تابش مستقیم خورشید است. اگرچه نور خورشید می توانید یکی از عوامل از بین برنده شپشک برنج باشد. اگر متوجه شدید که این حشرات در کیسه های برنج شما وجود دارند، برنج ها را روی یک پارچه تمیز و مناسب و در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دهید.

بهترین ظروف برای نگهداری برنج، کیسه های کتان و ظروف پلاستیکی و دردار هستند. دقت کنید که اگر برنج را در گونی نگه می دارید، حتما گونی های برنج را در محیطی خشک و با فاصله از سطح زمین قرار دهید تا جریان هوا به خوبی رد و بدل شود. اگر متوجه شدید که در کیسه های برنج، شپشک وجود دارد حتما گونی را عوض کنید.

 بعضی از افراد پیشنهاد می کنند که برنج را در فریزر نگه دارید تا از رشد شپشک برنج جلوگیری کند. دمای پایین یکی از عواملی است که می تواند شپشک برنج را از برنج های شما دور کند.

استفاده از جعبه کبریت

شپشک برنج از گوگرد فرار می کند. بنابراین اگر می خواهید از رشد شپشک برنج جلوگیری کنید، یک جعبه کبریت را در کیسه برنج قرار دهید.

خرید میزان مناسب از برنج

به طور کلی، کیفیت برنج تا دو سال بدون تغییر باقی می ماند و بعد از آن به دلیل کهنه شدن، بستر مناسب برای رشد شپشک برنج ایجاد می شود. بنابراین سعی کنید به اندازه مصرف خود برنج را خریداری کنید. حتی اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید برنج را به صورت عمده خریداری کنید، سعی کنید به اندازه مصرف یک سال خود برنج را تهیه کنید.

جلوگیری از شپشک برنج

استفاده از قرص برنج ممنوع

فسفید آلومینیوم که به نام قرص برنج هم شناخته می شود، یک سم بسیار خطرناک است که به صورت تدخینی می تواند از رشد حشرات در کیسه های برنج جلوگیری کند. اما واقعیت اینجاست که به دلیل خطراتی که مصرف این ماده برای سلامتی دارد، استفاده از آن ممنوع شده است. حتی تولید این ماده درکشورمان صورت نمی گیرد و واردات رسمی هم برای آن وجود ندارد. بنابراین، هرگز برای پیشگیری از شپشک برنج از قرص برنج استفاده نکنید. در عوض پیشنهاد می شود از همان روش سنتی استفاده از نمک کمک بگیرید.

آیا مصرف برنج دارای شپشک ضرر دارد؟

به طور کلی مصرف برنج هایی که توسط شپشک برنج آلوده شده اند، باعث ایجاد بیماری نمی شود. رشد این حشرات اگرچه می تواند کیفیت برنج را تحت تاثیر قرار دهد، اما روی سلامتی انسان تاثیری ندارد. اگرچه توصیه می شود قبل از مصرف برنج آلوده شده با شپشک، آن را با آب جوش بشویید.

نتیجه گیری

همان طور که در این مقاله توضیح داده شد، شپشک برنج حشره ای است که می تواند در کیسه های برنج رشد کند و کیفیت آن ها را دستخوش تغییر کند. از آن جایی که وجود این حشره، یک موضوع متداول در خانه ها و فروشگاه های عرضه کننده برنج است، در این مقاله به طور کامل در مورد روش های جلوگیری از رشد شپشک برنج توضیح داده شده است. با خواندن این مقاله می توانید با روش هایی ساده و خانگی، از رشد شپشک برنج جلوگیری کنید.

با توجه به این‌که این محصولات در خانه بسیار پرکاربرد هستند و در دسته‌بندی اقلام ضروری خانوار هستند در صورتی که قصد خرید دارید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین سبزبهار تهیه کنید.
فروشگاه اینترنتی سبزبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد برای شما
مقالات مرتبط
X